(Siberische) Boompieper

Gestart door Nick Peeters, oktober 26, 2021, 20:14:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nick Peeters

Beste,

Afgelopen zondag stootte we deze 'boompieper' op in de duinen van Castricum. De vogel zat helaas maar kort (staartpompend) in zicht en heb jammer genoeg niet meer dan drie foto's kunnen maken. De vogel riep bij vervliegen niet.

De meningen over dit individu zijn verschillend van BoPi tot SiBoPi. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer, met al die variaties binnen beide soorten.
Echter neig ik zelf naar SiBoPi, vanwege:
-De enorme wenkbrauwstreep (lijkt helaas niet duidelijk tweekleurig, maar tegenlicht kan een grote rol spelen)
-Er lijkt een zwarte belijning boven de wenkbrauwstreep te zitten, al is het niet heel duidelijk (op sommige foto's van sibopi valt dit ook niet heel erg op)
-Een best aanwezige zwart-witte wangvlek
-Enigszins zware borsttekening, al is het lastig te beoordelen
-Ik zou op de bovenmantel een veel zwaardere tekening verwachten bij BoPi, ook in deze houding
-Snavel is aan de dunne kant, itt snavel met dikkere basis bij BoPi

foto's:




Graag jullie visie over deze vogel. Alvast Bedankt!

mvg
Nick Peeters
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

frankneijts

Zoals ik al op verschillende plaatsen heb opgemerkt (de vogel werd/wordt op meerdere locaties bediscussiëerd) is dit volgens mij een Siberische Boompieper. De mantel oogt op de foto's duidelijk groenig en heeft nauwelijks donkerder tekening. Er is ogenschijnlijk toch wat kleurverschil tussen het deel van de wenkbrauwstreep vóór het oog en achter het oog (maar daar valt precies het licht op en is dus lastig te zien wat voor kleur het is) en er is niet veel (geen opvallend) kleurverschil tussen zoom en kern van de tertials (bij gewone BP zijn zomen duidelijk lichter). Verder zag ik nog nooit n gewone Boompieper met zo'n duidelijke wit-zwarte tekening onder aan de wang.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'