Welke paddenstoel ?

Gestart door peter van santbrink, oktober 26, 2021, 13:45:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/228062930/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. vruchtlichaam
datum: 2021-10-20
locatie: Schiedam (ZH)

foto's:





op arme stevig aangedrukte grond (met o.a. Leermos, Kopjesbekermos, echte mossen) ; steel breekt als krijtje, sporee wit, diameter hoed 3 cm, hoogte ongeveer 3 cm, steel 7 mm breed ; geen opvallende geur

Ismael

Groeten Ismaël Wind

William de Jong

Een vezelkop met een witte sporee?  :rolleyes: ;)

Groeten, William de Jong

Ismael

Aja dat had ik niet gelezen. Ik zou nog een sporee maken het is vrijwel zeker een vezelkop, maar ik
wordt graag  verast natuurlijk
Groeten Ismaël Wind

peter van santbrink

ben niet erg bekend met paddenstoelen, lees dat vezelkoppen bruine sporen hebben; locatie is begraafplaats, geen bomen in de directe omgeving; ik zal kijken of er nog exemplaren staan (woon er vlakbij) en een nieuwe sporee inzetten misschien heb ik een fout gemaakt

Nog eventueel andere kenmereken waar ik naar kan kijken voor een juiste determinatie ?

a.klos

Zou het Tricholoma argyraceum (Zilveren ridderzwam) kunnen zijn?
Deze verkleurt bij beschadiging/veroudering geel, dus dat zou je kunnen proberen.

Mvg. Anneke

Megalonyx

#6
Ben wat confuus. Waar staat er dat deze paddenstoel een wit sporee heeft? Of leidt je dit af aan de witte lamellen? Toevallig deze week een bijna vergelijkbare paddenstoel geplukt. Vanwege een "gootje" in de lamellen, de witte kleur van de lamellen en de opmerking uit Kuyper en Dam dat lichte lamellen = licht sporee, dacht ik aan een ridderzwam. Het sporee verraste me met een grijsbruine kleur: toch een vezelkop dus?  :rolleye:

rietvanoosten

Citaat van: Megalonyx op oktober 28, 2021, 19:47:51 PM
Waar staat er dat deze paddenstoel een wit sporee heeft?

Onder de 4e foto   :blink:
met vriendelijke groet, Riet

Megalonyx

Oeps, nu zie ik het ook ja.  :rolleyes:

William de Jong

Citaat van: Megalonyx op oktober 28, 2021, 19:47:51 PM
Ben wat confuus. Waar staat er dat deze paddenstoel een wit sporee heeft? Of leidt je dit af aan de witte lamellen? Toevallig deze week een bijna vergelijkbare paddenstoel geplukt. Vanwege een "gootje" in de lamellen, de witte kleur van de lamellen en de opmerking uit Kuyper en Dam dat lichte lamellen = licht sporee, dacht ik aan een ridderzwam. Het sporee verraste me met een grijsbruine kleur: toch een vezelkop dus?  :rolleye:

Als je even een nieuw topic aanmaakt dan kijken we mee.  :blink:  Er zijn wel meer donkerspoorders.

Groeten, William de Jong

Megalonyx

Was er nog niet aan toegekomen. Wil graag altijd eerst zelf even puzzelen, maar ben er nu uit (denk ik) ik zal hem zo plaatsen.  ;)

peter van santbrink

ben gisteren wezen kijken, op de locatie een aantal gelijkende soorten maar allemaal kapot ("onthoofd"); stukje verderop (zelfde biotoop) stond een exemplaar die er op leek (https://waarneming.nl/observation/228629598/, sporee ook wit en gehele paddenstoel brokkelt makkelijk; zie geen directe gele verkleuring bij beschadiging maar kan aan leeftijd exemplaar liggen; lijkt me inderdaad een Ridderzwam, neem aan Zilveren ridderzwam.

vind het exemplaar van het topic er toch anders uitzien (vezelig inderdaad) dus twijfel of het dezelfde soort is  maar ben niet bekend met de verschillende stadia van het vruchtlichaam in de tijd...