rood bruinige libel

Gestart door vuurvlinder, mei 22, 2008, 23:33:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Ik zag tussen de middag een rood bruine libel vliegen, mijn eerste ingeving was vroege glazenmaker. Het beest had zwaar ADHD en heb hem niet goed kunnen bekijken :wacko: De ogen waren niet groen, maar geelbruin en S8/S9 leken bijna wit. Was lastig kijken, tegen de zon in, maar heeft er iemand enig idee wat het geweest zou kunnen zijn?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

#1
Hoe groot wastie (Vroege Glazenmaker is bijna net zo groot als Grote Keizer)?
Er zijn op het moment 3 soorten Glazenmakers: Glassnijder (stuk kleiner dan de andere 2), Vroege Glazenmaker en Grote Keizer. Moet je eigenlijk wel weten of het van deze 3 er 1 was. (Zit zelf overigens ook met een raadsellibel  :( )
Btw ik heb vandaag een boel Vroege gezien en die zijn echt donker, alleen te verwarren met de Bruine.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

CiteerHoe groot wastie (Vroege Glazenmaker is bijna net zo groot als Grote Keizer)?
Er zijn op het moment 3 soorten Glazenmakers: Glassnijder (stuk kleiner dan de andere 2), Vroege Glazenmaker en Grote Keizer. Moet je eigenlijk wel weten of het van deze 3 er 1 was. (Zit zelf overigens ook met een raadsellibel  :( )
Btw ik heb vandaag een boel Vroege gezien en die zijn echt donker, alleen te verwarren met de Bruine.
Het was wel het formaat vroege, was in gevecht met 2 platbuiken. keizer was het zeker niet en glassnijder ook niet, keizer zag ik hier vandaag voor het eerst en beide soorten zijn heel goed herkenbaar.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Anne Hueber †

Had vandaag een beetje hetzelfde. Zag bij een plas, waar veel Viervlek en Glassnijder vloog ineens een glazenmaker voorbij flitsen: een roodbruine libel en vooral dat roodbruine viel erg op. Pas toen ik 'm de 2de keer zag, zag ik dat ie groene ogen had. Het is maar net uit welke hoe je 'm ziet en met dat zonlicht is het helemaal moeilijk. En jonge Vroege hebben een erg roodbruine kleur. Het is  bij jouw waarneming toch waarschijnlijk een Vroege, lijkt mij.  

vuurvlinder

CiteerHad vandaag een beetje hetzelfde. Zag bij een plas, waar veel Viervlek en Glassnijder vloog ineens een glazenmaker voorbij flitsen: een roodbruine libel en vooral dat roodbruine viel erg op. Pas toen ik 'm de 2de keer zag, zag ik dat ie groene ogen had. Het is maar net uit welke hoe je 'm ziet en met dat zonlicht is het helemaal moeilijk. En jonge Vroege hebben een erg roodbruine kleur. Het is  bij jouw waarneming toch waarschijnlijk een Vroege, lijkt mij.
Ik denk dat je gelijk hebt. Er zat geen groen of blauw aan, dus die andere 2 kan ik weg strepen. Vroege komt hier voor, maar ik miste de groene ogen, waarschijnlijk door de zon.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Ik heb vandaag ook bij lang niet alle Vroege groen op de ogen gezien, maar ook die waren voor mij zeker. Vrouge dus... (Daarom vroeg ik naar de grootte, wel wetend dat jij Vroege en Keizer niet door elkaar haalt)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Ik kon hem vandaag wat beter bekijken en het is idd een vroege.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Sterker nog, ik zag er vanmiddag zelfs 5. Mijn nieuwe toestelletje is ook een handige hulp. :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Anne Hueber †

Mooi.....bewijs is geleverd ;)  

Goyatlah

Gefeliciteerd. Weet je hoe lang het duurde voor ik mn eerste glazenmaker op de foto had? Nu nog fotoshoppen (croppen, wat lichter maken, etc). Btw klopt het dat je haar om kwart voor 9 gefotografeerd hebt?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

CiteerGefeliciteerd. Weet je hoe lang het duurde voor ik mn eerste glazenmaker op de foto had? Nu nog fotoshoppen (croppen, wat lichter maken, etc). Btw klopt het dat je haar om kwart voor 9 gefotografeerd hebt?
Kwart voor 9?  :blink: Nee, vanmiddag rond een uur of 4. Heb de tijd en datum op de camera goed ingesteld.

Kreeg trouwens maar 1 kans voor de foto, die  :censored: hond van mij joeg hem weg. :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Ach, ik keek verkeerd: 16:17:13, dus de tijd op je camera staat goed.

Dacht al zo iets want je kunt die beesten toch wel op ongeveer een meter benaderen (en soms nog veel dichter), als ze maar niet op 4m hoogte in een boom hangen. Maar goed, met 8Mb kun je hem best een stuk croppen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's