Is dit Aspidiotus nerii op klimop ?

Gestart door LydiaS, oktober 25, 2021, 16:01:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

LydiaS

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/228245155/.
1 Aspidiotus nerii gezien
datum: 2021-10-18
locatie: Rotterdam - Kralingen (ZH)

foto's:





Niet alle blaadjes waren aangetast, er waren plekken met aantasting in de heg.
PS. Ik heb een aangetast blaadje mee naar huis genomen, zou dus nog meer foto's kunnen maken.
Groeten Lydia Snijder

Maurice Jansen

Dag Lydia

Een leuke vondst van Aspidiotus hedericola. Dit is meen ik de derde of vierde vondst. Ik vond hem zelf in kasteel De Berckt bij Baarlo, ten zuiden van Venlo en maakte een microscopisch preparaat. Omdat het om dezelfde voedselplant gaat, ga ik ervan uit dat dit dezelfde soort is. Je kunt ze zo niet betrouwbaar onderscheiden van A. nerii die buiten bij ons niet voorkomt maar wel heel gewoon is in Zuid Europa. Bij ons is A. nerii heel gewoon in kassen en soms op potplanten in woningen. A. hedericola is al eerder in Duitsland gevonden en lijkt dus wat minder warmteminnend maar is zeker een nieuwkomer. De soort kwam tot voor kort ook alleen maar in de zuidelijke helft van Europa voor. Als je nog materiaal hebt dan zou ik graag een microscopisch preparaat maken en dat in de collectie van de NVWA bewaren.
Groet'
Maurice Jansen 

LydiaS

Ha Maurice,

Wat fijn dat je me met deze waarneming kunt helpen! Ik zal de naam wijzigen.
Ik heb inderdaad nog een blaadje bewaard en dat stuur ik natuurlijk graag naar je op. Vertel me maar waar het naartoe moet.
Groeten, Lydia Snijder

Maurice Jansen

Hoi Lydia

Ik heb je persoonlijk een reactie toegezonden via mijn mail van het werk....
Groet
Maurice

LydiaS


Maurice Jansen

Hoi Lydia
De klimopblaadjes ontvangen. Het blijkt inderdaad te gaan om Aspidiotus hedericola Leonardi
Groet

Maurice

LydiaS

Ha Maurice, dank voor de determinatie!
Groeten Lydia Snijder