Inocybe cincinnata - Violetbruine vezelkop

Gestart door William de Jong, oktober 25, 2021, 15:54:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Gisteren heb ik deze Vezelkop verzameld en na wat wikken en wegen en de literatuur doorploeteren meen ik dat het I. cincinnata is. Ik hoor graag of jullie het daarmee eens zijn.

Details: Langs fietspad in gemengd bos, voormalig schelpenpad, dus kalkrijke bosgrond. Hoed vezelig, vooral in het midden met opgerichte vezeltjes, naar de rand toe ook aanliggend. Steel niet bepoederd, behalve in bovenste kwart van de steel. Steel niet opvallend vezelig of knolvormig verdikt, naar boven toe wel opvallend lila getint. 2 exemplaren verzameld: hoed circa 2 cm breed. Steel 4 en 6 cm lang. Geen kaulocystiden net boven het midden van de steel. Pleurocystiden aanwezig, dikwandig, lageniform met kristallen. Tussen de cheilocystiden ook blaas/peervormige cellen. Steelhyfen en hymeniale hyfen dikwandig. Sporen amygdaloid, glad: 9,0-10,8 x 5,4-6,0 µm; gemiddeld 9,7 x 5,7 µm Q = 1,69 (17 sporen). Literatuur Funga Nordica en Stangl, Der Gattung Inocybe, 1989.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/228261304/.
1 Violetbruine vezelkop - Inocybe cincinnata microscopisch onderzocht
datum: 2021-10-24
locatie: Renkum - Renkums Beekdal (GE)

foto's:















Groeten, William de Jong

wimperzwam

Lijkt er wel op, ik mis wel de meestal toch duidelijk violet tinten in de steeltop.

Mvgr.,
Henk Huijser.

William de Jong

Bedankt voor je reactie Henk.

De paarsige tint sprong er niet heel duidelijk vanaf, maar het was wel aanwezig, voornamelijk in de bovenste helft van de steel.

De foto's van de paddenstoel zijn met een telefooncamera gemaakt, aangezien mijn spiegelreflex stuk is. Dat heeft helaas ook aardig wat invloed op de fotokwaliteit..

Groeten, William de Jong

wimperzwam

Als je die tint duidelijk hebt waargenomen, heb ik geen alternatief. Heb je ook mijn opname van de soort op de verspreidingsatlas vergeleken?

Mvgr,
Henk Huijser.

William de Jong


Groeten, William de Jong