darmen(?) van welk "zoog"dier?

Gestart door ruut, oktober 24, 2021, 02:52:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

ruut

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/228141691/.
1 Zoogdier onbekend - Mammalia spec. dood, gezien
datum: 2021-10-13
locatie: Eindhoven - Stratumse heide - Karperven (NB)

foto's:


darmen (?) en wie kan prooidier zijn?
Rechts zijn witte haartjes te zien.
alvast dank met groet, ruut

Rob Koelman

#1
Dit soort darmen kunnen in theorie ook van een vogel zijn. De haartjes rechts echter geven aan dat het om een zoogdier gaat (er van uitgaande dat darmen en haren bij elkaar horen).

Haren zijn op zich goed te determineren, maar alleen niet van deze foto. Daarop zijn te weinig details te zien (formaat, kleur, etc.). Volgende keer graag iets op de foto plaatsen waaruit het formaat blijkt (euromunt, autosleutel, bankpasje, meetlatje oid).

Als ik het formaat van de darmen vergelijk met de dennennaalden op de foto gaat het om een kleiner dier dan haas/konijn. Een muis (woelmuis/ware muis) of bruine rat zouden opties kunnen zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

ruut


Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op oktober 24, 2021, 15:59:04 PM
Dit soort darmen kunnen in theorie ook van een vogel zijn. De haartjes rechts echter geven aan dat het om een zoogdier gaat (er van uitgaande dat darmen en haren bij elkaar horen).

Haren zijn op zich goed te determineren, maar alleen niet van deze foto. Daarop zijn te weinig details te zien (formaat, kleur, etc.). Volgende keer graag iets op de foto plaatsen waaruit het formaat blijkt (euromunt, autosleutel, bankpasje, meetlatje oid).

Als ik het formaat van de darmen vergelijk met de dennennaalden op de foto gaat het om een kleiner dier dan haas/konijn. Een muis (woelmuis/ware muis) of bruine rat zouden opties kunnen zijn...
Ik wil je best geloven Rob maar de enige darmen die ik ooit gevonden heb waren door jagers uit hun geschoten buit gehaald om al te snel bederf tegen te gaan. Het betrof dan meestal hazen of eenden. Dus vraag ik me af hoe de darmen van een muis zo keurig uit het lichaam verwijderd, op de grond terecht kunnen komen. Is jachtwild om die reden niet veel aannemelijker?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

#4
Citaat van: Rob Koelman op oktober 24, 2021, 15:59:04 PMDit soort darmen kunnen in theorie ook van een vogel zijn. De haartjes rechts echter geven aan dat het om een zoogdier gaat (er van uitgaande dat darmen en haren bij elkaar horen).

Haren zijn op zich goed te determineren, maar alleen niet van deze foto. Daarop zijn te weinig details te zien (formaat, kleur, etc.). Volgende keer graag iets op de foto plaatsen waaruit het formaat blijkt (euromunt, autosleutel, bankpasje, meetlatje oid).

Als ik het formaat van de darmen vergelijk met de dennennaalden op de foto gaat het om een kleiner dier dan haas/konijn. Een muis (woelmuis/ware muis) of bruine rat zouden opties kunnen zijn...

Citaat van: Oenanthe op oktober 25, 2021, 09:21:26 AMIk wil je best geloven Rob maar de enige darmen die ik ooit gevonden heb waren door jagers uit hun geschoten buit gehaald om al te snel bederf tegen te gaan. Het betrof dan meestal hazen of eenden. Dus vraag ik me af hoe de darmen van een muis zo keurig uit het lichaam verwijderd, op de grond terecht kunnen komen. Is jachtwild om die reden niet veel aannemelijker?

Mijn eerste indruk was haas of konijn, maar dat klopt niet als je het formaat van de darmen vergelijkt met de dennennaalden op de foto.

Dergelijke losse darmen komen volgens mij voor bij prooien van roofvogels.

Indien het zou gaan om een ontweiding door een jager zou je naast de darmen ook de maag, lever en dergelijke willen zien. Op de foto staat m.i. alleen een stuk darm.
Met vriendelijke groet, Rob

gbeersma

Zou het kunnen dat darmen uitgebraakt worden, net zoals eierstokken? Zie bijv. deze kikkerwaarneming https://waarneming.nl/observation/149496496/ die ik een paar jaar geleden deed.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Citaat van: gbeersma op oktober 25, 2021, 20:41:00 PMZou het kunnen dat darmen uitgebraakt worden, net zoals eierstokken? ...

Die eierstokken van kikkers of padden worden uitgebraakt omdat de eieren sterk opzwellen in de maag van de predator. Dat gebeurt bij darmen niet. Daarnaast zien de darmen op de foto er 'vers' uit, precies zoals ze zijn als je ze uit een vers dood dier verwijderd.

Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Het is heel gebruikelijk dat roofvogels, bijv. Torenvalken en Buizerds, de maag en darmen uit muizen trekken en opzij leggen. Blijkbaar houden ze niet van die 'groente' (darminhoud) in hun eten. Je vindt dan ook regelmatig slierten darm op plekken (paaltjes) waar deze roofvogels hun prooi opeten. Torenvalken plukken ook vaak grote stukken huid met haar van de prooi die ze dan niet opeten (haar is alleen maar ballast in de maag) en laten ook vaak de onderkaken achter.

Wim
Wim van Boekel

ruut


foto 6 dagen later met 2 euro munt
groet, ruut

Rob Koelman

Citaat van: ruut op november 01, 2021, 02:47:39 AMfoto 6 dagen later met 2 euro munt

Bevestigt de determinatie als 'muis'...
Met vriendelijke groet, Rob

ruut

Dank Rob, en sorry van de late reactie van de foto. Mag er van uit gaan dat 'n vogel het werk heeft gedaan.ook andere bedankt voor het meedenken ;)
Met vriendelijke groet, ruut