Wat heb ik gehoord in de Oostvaardersplassen

Gestart door Jan2002, oktober 09, 2021, 19:08:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/227289322/.
1 Vogel onbekend - Aves indet. gehoord
datum: 2021-10-09
locatie: Oostvaardersplassen - Pad naar Wigbels eiland (FL)


geluiden:
https://waarneming.nl/sounds/147049/
zat laag aan de grond in een rietkraag, niets kunnen zien, zeker 2 minuten lang deze roep gehoord
Groet,
Jan

Rob Koelman

Zou een bedelroep kunnen zijn, maar dat is op 9 oktober minder voor de hand liggend.

Een waterral wellicht?
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op oktober 09, 2021, 20:32:19 PM
Zou een bedelroep kunnen zijn, maar dat is op 9 oktober minder voor de hand liggend.

Een waterral wellicht?
Dat woordje wellicht kan wel weg en het vraagteken ook.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jan2002

Groet,
Jan

adriaens


Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

adriaens

Rob,
heb je voorbeelden van opnames van Waterral die hier identiek aan zijn?

Rob Koelman

#7
Citaat van: adriaens op oktober 19, 2021, 13:34:02 PM
Rob,
heb je voorbeelden van opnames van Waterral die hier identiek aan zijn?

Ik heb niet gezocht. Ik zeg ook niet dat ik zeker weet dat het een waterral is, maar daar doet het wel sterk aan denken.

De door jou genoemde opnames van sperwer verschillen in die zin dat de roepjes van deze sperwers langer zijn en al direct aan het begin omhoog gaan. De roepjes van de mysterie-vogel van dit topic zijn wat korter en hebben de 'top' in het midden.

Met vriendelijke groet, Rob

Jan2002

#8
Als ik het door mij opgenomen geluid vergelijk met bijv. het voorbeeld van een alarmroep op de site van Vogelbescherming https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/waterral, klinkt dat voor mij wel als een waterral. Daarnaast verwacht ik een sperwer niet voor zo lange tijd helemaal op grondniveau in een rietveld. Het geluid verplaatste zich daarbij vrij snel, wat wijst op een vogel die vrij vlot door het riet loopt, ook dat verwacht ik niet van een sperwer
Groet,
Jan

Oenanthe

Het sperwergeluid lijkt inderdaad sterk en dat kende ik niet. Maar Jan heeft natuurlijk gelijk: als je zijn geluid in de Oostvaardersplassen uit het riet hoort komen ligt waterral wel zeer voor de hand. Ik twijfel er niet aan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

adriaens

Ik ben akkoord dat Sperwer weinig waarschijnlijk is zo in het riet maar vind Waterral er nog minder op lijken.
Die alarmroep klinkt meer schreeuwerig, meer als een varken dat gekeeld wordt.
Misschien is Dodaars nog te overwegen als optie; die soort kan wel gelijkaardige roepjes laten horen, ten minste in vlucht:
https://www.xeno-canto.org/543464

Rob Koelman

Citaat van: adriaens op oktober 21, 2021, 15:37:24 PM... maar vind Waterral er nog minder op lijken. Die alarmroep klinkt meer schreeuwerig, meer als een varken dat gekeeld wordt.

Waterral heeft een zeer divers repertoire aan geluiden. Naast de meer bekende - waaronder het 'door jou genoemde 'gekeelde varken-geluid'- ongetwijfeld ook een aantal minder bekende...
Met vriendelijke groet, Rob

adriaens

Rob, ik heb een dergelijk sperwerachtig geluid alleszins nog niet gehoord van Waterral.
En op mijn vraag om (sterk) gelijkende geluidsopnames van deze soort komt voorlopig geen antwoord...

Rob Koelman

Citaat van: adriaens op oktober 21, 2021, 17:37:30 PMRob, ik heb een dergelijk sperwerachtig geluid alleszins nog niet gehoord van Waterral.

Dat je zelf het geluid niet kent van waterral zegt niet zoveel. Ik kom nog regelmatig vogelgeluiden tegen die ik nog niet kende van een soort.

Daarbij is de aanduiding 'sperwerachtig' hier onnodig suggestief. Het geluid van de mysterie-vogel is niet 'sperwerachtig', maar 'klagend'. Sperwer heeft blijkbaar een roep ook onder deze categorie ('klagend') valt.


Citaat van: adriaens op oktober 21, 2021, 17:37:30 PMEn op mijn vraag om (sterk) gelijkende geluidsopnames van deze soort komt voorlopig geen antwoord...

Ik zou zeggen, leef je uit: https://www.xeno-canto.org/species/Rallus-aquaticus

Het is daarbij niet mijn waarneming en ik ga er zelf niet heel veel tijd in stoppen. Ik heb alleen aangegeven dat ik aan waterral denk en daar zijn in ieder geval twee personen het mee eens. Harde tegenargumenten heb ik nog niet gehoord.
Met vriendelijke groet, Rob

adriaens

Rob, je kan van de gemiddelde wnm.nl-moderator op een doordeweekse avond niet verwachten dat ie 1500 geluidsopnames gaat beluisteren in jouw plaats...
Bij twijfelgevallen is het aan de waarnemer of aan degene die de vogel op naam brengt om aan te tonen dat het effectief om die soort gaat (in dit geval dus: met een gelijkende geluidsopname te komen). Zoniet zou de waarneming toch minstens moeten voorzien worden van een vraagteken.

Het kan wel zijn dat drie mensen het hier roerend eens zijn over Waterral (?), maar merk op dat de waarneming na twee weken nog steeds niet op 'goedgekeurd' werd gezet door de moderatoren. Ikzelf ben alvast niet geneigd om dat te doen; en ja, ik heb toch de eerste 500 opnames op Xeno-Canto beluisterd ondertussen.

Jan2002

Ik heb er geen probleem mee er weer een vraagteken achter te zetten, in afwachting van iemand die met sluitend bewijs komt (zo dit al te leveren is). En als het een aves indet. blijft, heb ik daar ook vrede mee  ;)
Groet,
Jan


adriaens