Kanoeten of bontjes?

Gestart door rikbrouwer, oktober 23, 2021, 11:02:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

rikbrouwer

Vanaf jachthaven Vlieland zagen wij op 3 oktober enorm grote zwermen vogels in de verte, ter hoogte van de Richel.
De ene zwerm was licht van kleur, bijna wit, de andere zwerm was bruin. Geen spreeuwen dus.
Mag je aannemen dat de witte zwerm kanoeten zijn en de bruine bonte strandlopers?
Of zijn er nog andere opties? Zie foto.
gr. Rik

Guus Peterse

Nee, dat mag je niet zomaar aannemen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

tekenaar

de onderkant is wit en de bovenkant bruin, bij de meeste steltlopers (min of meer)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

rikbrouwer

Ok, dankjewel!
Maar mag ik dan een vervolgvraag stellen:
Als ik een zwerm van meer dan 10.000 stuks zie op de Waddenzee in oktober,
welke soorten zouden dit kunnen zijn? Toch niet elke steltloper neem ik aan?

mgieskens

Citaat van: rikbrouwer op oktober 24, 2021, 18:56:45 PM
Ok, dankjewel!
Maar mag ik dan een vervolgvraag stellen:
Als ik een zwerm van meer dan 10.000 stuks zie op de Waddenzee in oktober,
welke soorten zouden dit kunnen zijn? Toch niet elke steltloper neem ik aan?
Inderdaad niet elke steltloper, maar er blijven nog genoeg soorten over, en ook gemengde groepen, om daar verder een concrete uitspraak over te kunnen doen.
Denk o.a. aan verschillende soorten strandlopers, plevieren, kanoeten en dan vergeet ik vast nog wel het een en ander.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Citaat van: rikbrouwer op oktober 24, 2021, 18:56:45 PM... Maar mag ik dan een vervolgvraag stellen:
Als ik een zwerm van meer dan 10.000 stuks zie op de Waddenzee in oktober,
welke soorten zouden dit kunnen zijn? Toch niet elke steltloper neem ik aan?

Citaat van: mgieskens op oktober 24, 2021, 20:33:02 PMInderdaad niet elke steltloper, maar er blijven nog genoeg soorten over, en ook gemengde groepen, om daar verder een concrete uitspraak over te kunnen doen.
Denk o.a. aan verschillende soorten strandlopers, plevieren, kanoeten en dan vergeet ik vast nog wel het een en ander.

De foto suggereert een zwerm van vogels van één formaat, en dan dus vermoedelijk ook één soort.

Ligt bonte strandloper dan niet meest voor de hand?
Met vriendelijke groet, Rob

mgieskens

Citaat van: Rob Koelman op oktober 24, 2021, 20:55:17 PM
De foto suggereert een zwerm van vogels van één formaat, en dan dus vermoedelijk ook één soort.
Dat vind ik met zo'n foto een gewaagde aanname.
Ik heb gemengde zwermen gezien van Bonte Strandlopers en Bontbekplevieren. Die schelen echt niet zoveel in grootte dat je dat verschil op deze foto kan zien.
En dat geldt waarschijnlijk voor de meeste strandloper soorten die hier in oktober op doortrek zijn.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op oktober 24, 2021, 20:55:17 PMDe foto suggereert een zwerm van vogels van één formaat, en dan dus vermoedelijk ook één soort.

Citaat van: mgieskens op oktober 24, 2021, 21:35:47 PMDat vind ik met zo'n foto een gewaagde aanname.
Ik heb gemengde zwermen gezien van Bonte Strandlopers en Bontbekplevieren. Die schelen echt niet zoveel in grootte dat je dat verschil op deze foto kan zien.

Op zich klopt dat, maar in combinatie met het zeer grote aantal dieren in de zwerm ligt bontbekplevier minder voor de hand. Juist bonte strandloper is één van de soorten die in dit soort zeer grote zwermen voorkomen.

Dat het om een zwerm van slechts één soort zou gaan blijft daarbij natuurlijk onzeker...
Met vriendelijke groet, Rob

rikbrouwer

Dankjulliewel,
conclusie is dus dat we ze niet kunnen 'afmaken'
gr. Rik