Wat heb ik gezien

Gestart door Marijn23, mei 23, 2008, 00:56:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marijn23

Afgelopen nacht ging ik 03.30 uur naar het Mastbos in Breda om Uilen te spotten en s'ochtends vroeg Reeen en Vossen. Ik heb nog nooit van een waarneming van zowel een Steenmarter als Boommarter in Breda gehoord of gelezen, maar aangezien ik er vorige week een Grauwe Kiekendief heb zien rusten is alles mogelijk. De enige kostbare misser die ontbrak is een Camera.

Om 04.00 arriveerde ik op mijn fiets en als je 2 meter het bos ingaat staat zo'n witte paddestoel met wegwijzers. Het fietspad rond het bos is verlicht met enkele lantarenpalen en er stond er 1 vlakbij die paddestoel. Vanachter die wegwijzer stak een kop met stuk hals uit. We hebben elkaar minstens 10 sec. aan zitten staren (beide zonder een kick te geven) waarnaar ik zachtjes rustig achteruit ben gaan lopen en schuin achter een boom gaan staan. Dit in de hoop een glimp van het hele dier op te vangen. Aangezien ik de laatste tijd gigantisch veel foto's, filmpjes van onze fauna bestudeer omdat ik fanatiek ben gaan bijhouden wat er in het Mastbos leeft was mijn eerste reactie Boomarter. Vooral de spitse snuit en grote puntige oren vielen op en ik heb nog vele foto's vergeleken maar de Boommarter heeft toch meer een strengere puntigere kop en de Steenmarter kijkt vriendelijkere en is wat ronder zowel kop als neus, oren. Die lantaren zorgde dat ik hem 10 sec kon bekijken maar door het gele licht kon ik de kleur van zijn hals niet zien.
Vervolgens liep de Marter om de wegwijzer heen op het fietspad (die uiteraard ook verlicht was en liep zo'n 20 meter langs de bosrand. Kleurtint vacht was moeilijk te zien maar hij was wel bruin. Grote van een kat en het achterste gedeelte van zijn rug was wat hoger. Ik schat hem 20 cm hoog. Hij was al 10 meter op het pad toen ik zachtjes op het fietspad ging staan en na 20 meter had hij het door en schoot hij meteen het bos in.

Het Mastbos is 500 jaar oud met gemengde Loofbomen en Naaldbomen en hier en daar wat heides. Bij ieder bezoek kom ik minstens 1 of 2 eekhoorns tegen, maar het bos is slechts 600 ha en de vele natuurgebieden/bossen in omgeving zijn niet verbonden. Ook dat hij helemaal aan de rand zat en de stad Breda echt aan het Mastbos zelf ligt pleit weer voor de Steenmarter.

Hopenlijk kan iemand wat met deze informatie want het lijkt me wel noodzakelijk voor de natuurgebieden in Breda dat dit gemeld wordt. Kan iemand mij sowieso een tip geven van hoe ik mijn waarneming het beste kan doorgeven want als ik een fototoestel had had ik zeker 2 gezichtsfoto's kunnen hebben, een foto van zijkant en van achter. Dus als het onduidelijk blijft blijft het wel een feit dat of de steenmarter of boommarter in het Mastbos zit. Voortaan neem ik s'nachts de camera mee maar zal hem als ik hem nog tegen kom helaas nooit zo lang meer aankijken en zien lopen met lantarenlicht

wimtegels

Kon je nog zien of hij op de grond bleef, of dat hij in een boom klom?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Marijn23

CiteerKon je nog zien of hij op de grond bleef, of dat hij in een boom klom?
Helaas, ik bleef expres op afstand en het bos zelf was gewoon veel te donker. Het is wel een gedeelte waar loofbomen en naaldbomen elkaar in een rap tempo afwisselen en waar ik regelmatig eekhoorns, konijnen, spechten en vleermuizen spot. Maar goed, ieder dier zou er daar inschieten als het zich bedreigd voelt.

Marijn23

Het is niet mogelijk om hier Boommarter/Steenmarter als soort met determinatie zeker in te vullen op de site he

wimtegels

Ik denk, gezien je omschrijving, dat het idd om een boom of steenmarter gaat.
Verder durf ik niet te gaan. Pas hebben we nog een hele discussie gehad. Waren we vrij zeker dat het om een boommarter ging. aarneming met foto. Uieindelijk zijn r toch weer een heleboel twijfels.

Kijk maar eens op deze link:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=47740

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Marijn23

Oke zou je me dan wel kunnen helpen met welke dieren dezelfde soort koppen hebben. Want ik heb Boom- en Steenmarter vaak bekeken voor de waarname en ik heb hem echt 10 seconde recht in zijn gezicht aan zitten staren. Ik ben wel benieuwd met welke dieren ik die kop door elkaar kan halen. (dieren ter grootte van een kat)

wimtegels

Misschien heb je wat te veel naar het gezicht gekeken en had je een beetje meer op de tekening op de borst moeten letten.

De strengere kop bij de een en de vriendelijke bij de ander zijn voor mij nou niet echt determnatiekenmerken.

Ik zou verder verwachten dat een boommarter sneller in een boom vlucht. Maar ook dit is maar aanvullende informatie en lijkt me geen sterk  determinatiekenmerk.

Ik denk wel sterk aan een van die twee marters.

Een andere optie zou zijn de Pallas eekhoorn of Roodbuikeekhoorn uit China zijn. Maar ik weet niet of die ook in de buurt van Breda zit.

Er is wel een optie om de marter n te voeren als onzeker. Of je nu moet kiezen voor boommarter of steenmarter laat ik graag aan een administrator over.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Marijn23

O ja, vergeten. Ik kon niet de kleuren zien maar hij was van onderen lichter dan van boven.
Ik heb inderdaad inmiddels ook wat foto's van steenmarters gezien met een wat puntigere kop met wat langere oren.

Toch bedankt voor je reactie

logico

#8
Ik ben het met Wim eens.

Maar:

Determineren dmv de kleur of vorm van de bef kan erg veradelijk zijn. Ik heb meedere boom en steenmarters naast elkaar zien liggen om te determineren. Die moesten we determineren door alleen naar de bef te kijken. De meesten gingen hopelijk de mist in.

Even wat kenmerken:

Over het algemeen is de bef/keelvlek van een boommarter gelig tot oranje van kleur, maar soms ook wit, kan klein en rond zijn van vorm maar kan ook doorlopen tot ver op de borst en voorpoten; vaak is hij onderin gevlekt.
Die van een steenmarter is vaak wat meer gevorkt.

De oren van een boommarter zijn ongeveer 1cm groter dan die van een steenmarter en zijn meer op de kop geplaatst en hebben vaak een lichte rand.
De oren van een steenmarter lijkt meer op de zijkant van de kop geplaatst.

De snuitpunt van de boommarter is donkerbruin en bij de zomervacht heeft de snuit tussen de neuspunt en oren dezelfde donkerbruine kleur als het onderste gedeelte van de poten. De vachtkleur is in de zomer koffiekleurig.

De snuit van de steenmarter is meestal licht of vleeskleurig en de snuit tussen neuspunt en oren is veel lichter dan de poten.

De steenmarter heeft het formaat van een kleine, slanke kat. In vergelijking met de kat en de boommarter zijn hun poten korter en lijken daardoor te kleven aan de grond als ze lopen of rennen; je kunt er niet onderdoor kijken.

Veel info en miss weet je het meeste ook wel maar goed.. Ik noem het maar even :D
Met vriendelijke groet,
Patrick

Marijn23

Zal ik dan voor Boommarter met determinatie onzeker gaan want ik kon van de zijkant zeker onder de benen door kijken. het lichaam leek echt van een kat toen het liep, ook hoe hoog hij op zijn benen stond. Maar dan met de duidelijke Marter kop erop.

wimtegels

Kon jij staand van de zijkant onder zijn benen doorkijken?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Marijn23

Ja zeker weten. Vanachter de boom zag ik hem voor de wegwijzer het fietspad opschieten. Toen ik even later op het fietspad stond ging hij het bos in en kon ik weer staand onder zijn benen door kijken. Nogmaals laat aub foto's zien als er soorten zijn die een gelijke kop hebben als de Boom- en Steenmarter.

Marijn23

Deze kop was het maar ik weet op basis van foto's hoe makkelijk je de koppen door elkaar kan halen.

wimtegels

CiteerJa zeker weten. Vanachter de boom zag ik hem voor de wegwijzer het fietspad opschieten. Toen ik even later op het fietspad stond ging hij het bos in en kon ik weer staand onder zijn benen door kijken. Nogmaals laat aub foto's zien als er soorten zijn die een gelijke kop hebben als de Boom- en Steenmarter.
Het feit dat jij staand onder zijn benen door kunt kijken komt mij een beetje vreemd voor bij een marter.

Of we verstaan iets anders onder het begrip onder de benen door kijken
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels