Hoofdmenu

Vuile Ooievaars

Gestart door TonH, oktober 21, 2021, 16:23:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

TonH

Vandaag zag ik 12 Ooievaars.
https://waarneming.nl/observation/228000831/

Mij viel op dat ze erg 'vuil' oogden, met name de kop vlak achter de snavel was bijna zwart. Is dit inderdaad gewoon klei, gegeven de plek waar ze foerageerden? Of is dit een ander verschijnsel?

(De ring die ik kon aflezen is gemeld in Griel)

Rob Koelman

Dit is al eerder ter sprake gekomen op het forum. Een interpretatie was dat het ging om ooievaars die op rokende schoorstenen hebben gestaan.

Ikzelf denk eerder aan ooievaars die in gebrande terreinen hebben gefoerageerd en daarbij roet op het lichaam hebben gekregen.
Met vriendelijke groet, Rob

TonH

Dank, dat eerdere topic heb ik nog niet terug kunnen vinden.

Ik heb ook nog even gedacht aan de berichten in de media over beroete ooievaars vanwege de bosbranden in Griekenland
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2393344-ooievaars-raken-de-weg-kwijt-door-bosbranden.html
Maar ik kan me niet voorstellen dat dieren die 2 maanden geleden in Griekenland zaten zo gedesorienteerd waren dat ze terug naar Nederland zijn gevlogen ipv door naar Afrika

TonH


TonH

Citaat van: Sneeuwgors7 op oktober 21, 2021, 19:32:44 PM
Heb je de ring(en) trouwens al doorgegeven?

Jazeker.

Vogel 2 jaar geleden in Amsterdam geringd

TonH

Citaat van: Sneeuwgors7 op oktober 21, 2021, 19:35:34 PM
Dat lijkt me inderdaad sterk, de vogels die hier overtrekken zijn over het algemeen namelijk alleen maar Nederlandse vogels... Als ze vanuit Griekenland deze kant op zijn gevlogen dan zouden ze namelijk wel heel erg de weg kwijt zijn... Overigens vertelt de hoeveelheid waarnemingen van zulk soort Ooievaars wel dat dit niet (allemaal) met de bosbranden in Griekenland te maken heeft.

Nee. Maar ik snap niet dat meerdere ooievaars er voor zouden kiezen om in deze tijd van het jaar een rokende schoorsteen op te zoeken en daar dan te gaan staan.
12 ooievaars met roetschade is wel veel.

Rob Koelman

Citaat van: Sneeuwgors7 op oktober 21, 2021, 19:42:14 PMHet zou kunnen dat ze hun nest op een schoorsteen gemaakt hebben die nog gebruikt werd. Als de jongen dan uitvliegen, hebben ze dus  vuile veren, en aangezien dat er meestal niet 1 is, telt dat wel aan. Ik ga eens even nakijken of de betreffende vogel(s) juvenielen zijn.

Ik geloof geen snars van die rokende schoorsteen-theorie.

Zo'n rokende schoorsteen met zo veel roetuitstoot dat een ooievaar die er bovenop zit er zwart van wordt is gewoon dodelijk voor de ooievaar in kwestie. En als bewoner ben je gek als je gaat stoken als er een ooievaarsnest bovenop jouw schoorsteen zit: je rookt je zelf uit (de schoorsteen trekt niet) en er is een zeer grote kans op brand (en dan veroorzaakt zo'n groot nest een flinke fik die vrijwel zeker overslaat naar de rest van de woning).

Daarnaast zouden ooievaars (zowel jongen als ouders) die vuil geworden zouden zijn van schoorsteenroet allang weer wit moeten zij. De jongen zijn immers al lang uitgevlogen en de nesten zijn al weer tijden verlaten.
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ik ben het met Rob eens. Geen ooievaar blijft rustig zitten op een schoorsteen die zwaar staat te roken.

En Bart: al jaren geleden is ontdekt dat Nederlandse ooievaars in twee richtingen wegtrekken: zuidwestelijk en zuidoostelijk. De laatsten kunnen heel goed over Griekenland trekken en aangezien Ooievaars alleen overdag trekken kunnen ze daar ook heel goed aan de grond komen. Het is dus helemaal niet uitgesloten dat we hier ooievaars zien die in Griekenland geweest zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

TonH

Citaat van: Sneeuwgors7 op oktober 21, 2021, 19:45:46 PM

Citaat van: TonH op oktober 21, 2021, 19:34:48 PM
Vogel 2 jaar geleden in Amsterdam geringd

Als nestjong neem ik aan, dan kun je ook te weten komen hoe oud deze vogel is.
Dat vermoed ik, maar staat er in Griel niet bij. "Ringvangst" staat er.

Ik zal komende dagen eens kijken of ze er dan nog zijn, en wat dichterbij de weg, zodat ik hopelijk meer ringen op de foto krijg

peterv

Citaat van: Rob Koelman op oktober 21, 2021, 20:15:37 PM
Ik geloof geen snars van die rokende schoorsteen-theorie.
Ik ook niet. Omdat het meerdere dieren betreft is het meest waarschijnlijk dat ze zo vies zijn geworden tijdens het foerageren. Ik kan me voorstellen dat ze bijvoorbeeld diep in molshopen hebben geprikt om mollen te vangen of iets in die sfeer. Vanaf de kop is de modder bij het poetsen dan verder verspreid over nek en rug.
Peter Venema

Cygnus

#10
Citaat van: Oenanthe op oktober 21, 2021, 20:28:54 PM
... al jaren geleden is ontdekt dat Nederlandse ooievaars in twee richtingen wegtrekken: zuidwestelijk en zuidoostelijk. De laatsten kunnen heel goed over Griekenland trekken en aangezien Ooievaars alleen overdag trekken kunnen ze daar ook heel goed aan de grond komen. Het is dus helemaal niet uitgesloten dat we hier ooievaars zien die in Griekenland geweest zijn.

Het is inderdaad zo dat er een oostelijke en een westelijke trekroute van Ooievaars is. Dat gegeven stamt uit de tijd dat er nog volop wilde Ooievaars in Nederland broedden. Het was echter zeker niet zo dat elke Ooievaar in geheel Nederland zowel de oostelijke als de westelijke trekroute kon gebruiken. De oostelijke trekroute werd alleen gebruikt door Ooievaars in het uiterste oosten van Nederland en dan ook nog maar een beperkt deel. Verreweg het grootste deel van de in Nederland broedende Ooievaars gebruikte de westelijke trekroute.

Rond 1970 verdwenen de laatste wilde Ooievaars uit Nederland. Sindsdien is er via een fokprogramma en bijvoeren een kunstmatige populatie in Nederland gecreëerd. Die populatie overwintert deels in Nederland en trekt deels weg. Ook nu is het zo dat het overgrote deel van de populatie die wegtrekt dat doet via de westelijke trekroute (meestal naar Spanje). Van die westelijke trekroute zijn er vele honderden terugmeldingen van in Nederland geringde vogels (gegevens vogeltrekatlas). Het aantal terugmeldingen van vogels die via de oostelijk trekroute (via de Bosporus) naar een winterverblijf trekt is uitermate klein en letterlijk op de vingers van 1 hand te tellen. In de afgelopen 50 jaar zijn er maar 5 vogels die in Nederland waren geringd teruggemeld uit Hongarije-Kroatië of verder richting het zuidoosten. Er is 1 vogel per land teruggemeld uit: Hongarije, Kroatië, Turkije (Europese deel), Turkije (Aziatische deel) en Cyprus. Deze 5 vogels werden teruggemeld tijdens de najaarstrek, de vinddata waren tussen 28 augustus en 17 oktober. De vogels die in Kroatië en Hongarije werden teruggemeld waren geringd in Gorssel, de andere 3 vogels allemaal in de buurt van De Wijk ten oosten van Meppel. Allemaal dus vogels uit het oosten van Nederland. 

Uit Griekenland is er slechts 1 terugmelding, namelijk uit 1932, toen er nog wilde Ooievaars in Nederland broedden. Een op 22 juni 1932 in Drente geringde vogel werd op 27 augustus 1932 teruggemeld in de uiterste oostpunt van Griekenland direct ten westen van Istanbul (Turkije), dus hoogstwaarschijnlijk op weg naar de Bosporus.

De suggestie dat het een normale situatie is dat er groepen Ooievaars via Griekenland naar Nederland komen is niet gebaseerd op de feiten. Slechts een uiterst gering aantal Ooievaars uit Nederland komt terecht in de oostelijke trekroute. Het gaat dan uitsluitend om vogels uit Oost-Nederland en op weg naar het zuiden/zuidoosten aan het eind van de zomer. Dat er een groep Ooievaars in augustus in Griekenland zit in de gebieden waar bosbranden zijn en daarna naar (West-) Nederland zou gaan is volledig uit te sluiten.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

TonH

Mijn zoon zag enige tijd eerder een grote groep ooievaars in de buurt van deze waarneming, foeragerend langs een sloot die werd geschoond. Doordat ze in de uit de sloot gehaalde modder hun voedsel haalden, waren hun koppen vrijwel zwart, vertelde hij vandaag.
Het lijkt me aannemelijk dat de vogels die ik fotografeerde uit dezelfde groep kwamen, en ze gewoon nog vuil waren

TonH

Dit lijkt idd de oorzaak te zijn, zie ook deze waarneming
https://waarneming.nl/observation/229467085/