Hoofdmenu

Gevlekte Duinorchis

Gestart door Zonnekoning, mei 22, 2008, 23:31:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Dit jaar zien de Gevlekte Duinorchissen er een beetje ieltjes uit, maar dat zal wel door de lange droge periode komen.
De duinmeren zijn wel goed vol, maar de rest is gortdroog.
Gisteren kwam ik dus ook 2 ongevlekte exemplaren tegen.
Kan dit door de droogte komen of is en wat anders aan de hand?

http://www.waarneming.nl/fotonew/5/337525.jpg

Uitvergroting:

http://www.waarneming.nl/fotonew/6/337556.jpg
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

markmeijrink

Het is wel vaker dat in geïsoleerde populaties ongevlekte exemplaren voorkomen. Maar op de foto zie ik géén ongevlekte exemplaren. En de gevlekte duinorchis komt m.i. alleen op Terschelling voor en daar ken ik geen ongevlekte vormen van.
Heb je ook foto's van deze ongevlekte vormen?

M.v.gr. Mark

Zonnekoning

#2
Het is dus op Terschelling. :)
Zie uitvergroting.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

markmeijrink

CiteerHet is dus op Terschelling. :)
Zie uitvergroting.
Het kan aan mij liggen maar op de uitvergroting zie ik geen ongevlekte exempl. Ongevlekte exepl. vallen onder hypochromie waarbij de donkere (rode) pigmenten worden geblokkeerd, waardoor witte bloemen ontstaan. Er mag dus géén honingmerk aanwezig zijn. (géén stippen lijntjes etc.) Deze vormen heb ik alleen nog waargenomen bij Dactylorhiza maculata. De vormen komen echter bij veel meer soorten voor b.v. Anacamptis morio,

M.v.gr. Mark

Zonnekoning

#4
Heeft het "gevlekte" dan niet te maken met de vlekken op het blad?
Dat is wat ik altijd heb begrepen, net als bij de gewone en de gevlekte rietorchis.

Ik snap het.
Even in de Veldgids Nederlandse Orchideeën gekeken en ik begrijp wat je bedoeld.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

markmeijrink

Leuke vondst die Gevlekte duinorchis, ze staan er massaal. Ik was zelf altijd aan de late kant op Terschelling en moest vaak zoeken naar een exemplaar die nog niet uitgebloeid was.

M.v.gr. Mark

Zonnekoning

Ik vond hem ook wel leuk, omdat die twee ongevlekte bladeren hebben!
In al die jaren dat ik op het eiland kom (42) heb ik nog nooit ongevlekte exemplaren gevonden.
Is dat voldoende om ze als afwijkend in te voeren?
De locatie is ook wel bijzonder. Het is in een naamloos paraboolduin, die we binnen de familie "Oorlogsduin" noemen, omdat er vroeger bunkers zaten.

Vandaag op de Noordvaarder ook weer een paar leuke dingen gevonden in een ander bijzonder duin, waaronder zeker 9 sturmia's (ik weiger ze groenknolorchissen te noemen, het is eerder een bolgewas), waarvan 3 in knop. Door de relatief lage temperatuur zijn ze nog niet zo ver. :)  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.