Witte vlieg

Gestart door renzeborkent, oktober 16, 2021, 14:21:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

renzeborkent

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://flevoland.waarneming.nl/waarneming/view/227690828
Witte Vlieg onbekend - Aleyrodidae indet. gezien op 2021-10-16 Almere - Seizoenenbuurt
Foto's:


bij voorbaat dank Renze Borkent

Henk Soepenberg

Dag Renze,

Dit is Aleyrodes lonicerae. Imago's zijn gemakkelijk te herkennen aan het donkere v-vormige vlekje in de top van de voorvleugel.
Vriendelijke groeten,
Henk

renzeborkent

Dank voor de informatie!
Groet, Renze

Maurice Jansen

Dag Renze

Mag ik weten op welke plant deze wittevlieg is gevonden. Er zijn namelijk twee soorten waarvan de adulten vrijwel niet uit elkaar zijn te houden: Aleyrodes lonicerae, de aardbeiwittevlieg (die heel polyfaag voorkomt op allerlei kruiden) en A. proletella, de koolwittevlieg, die bijna altijd alleen maar op kool en stinkende gouwe voorkomt. Je kunt alle wittevliegen maar dus ook deze twee soorten uit elkaar houden aan de hand van de morfologie van de poppen. Je moet daarvoor een microscopisch preparaat maken. Op Hypericum-soorten komt een overgangsvorm voor als je de poppen bekijkt. Ik vermoed dat het gaat om een en dezelfde soort maar daarvoor zou er ook moleculair gekeken moeten worden. Wittevliegen hebben namelijk nogal de neiging om waardplant geinduceerde variabiliteit te vertonen: de morfologie varieert per waardplant. Nieuwe soorten die in de (sub)tropen worden gevonden kunnen daarom lastig herkend worden want ze vermommen zich telkens en je weet dan niet of het dezelfde soort is of een andere.
Het najaar is de tijd van het jaar om naar wittevliegen te zoeken. Zie het overzicht over de Nederlandse soorten in Nederlandse Faunistische Mededelingen (2011) 36: 69 - 98.
Groet

Maurice Jansen

renzeborkent

Dag Maurice,

De vlieg zat op Akelei.

Groet, Renze

Maurice Jansen

Hoi Renze

Dan zal het inderdaad wel Aleyrodes lonicerae zijn.
Groet
Maurice