wespendief?

Gestart door nlzorg01, mei 10, 2008, 20:50:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

nlzorg01

Vanochtend boven het Naardemeer een buizerdachtige roofvogel. Wel een wat langere staart en smallere, lange vleugels. Bandering was door de afstand en de lichtval niet te zien. Foto's gemaakt. Daaruit blijken de vleugels bij de handpennen doorschijnend te zijn. Dat klopt denk ik voor een wespendief.

Graag jullie opbouwende commentaar.

Groeten,

JanZ

nlzorg01

en een wat betere foto.

Jos Welbedacht

Tja, een gewone Buizerd zou ik hier niet direct van maken.
Wespendief lijkt mij inderdaad, maar die lange vleugels deden mij even denken aan Arendbuizerd, echter, dit is door het ontbreken van andere kenmerken onmogelijk. Er zijn weinig details zichtbaar, dus is basseer mijn conclusie op de vorm van de vogel.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space

Thijs Fijen

Mij doet het aan een Bruine Kiekendief denken.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Oh ja je wilt natuurlijk ook weten waarom ik dat dacht:

Lange vleugels (te lang voor Buizerd lijkt mij), lange staart zoals je zelf zegt. Op de 2e foto lijkt een lichte kop te zien (vrouwtje lijkt mij ook, geen donkere handpennen te zien)

Wespendief heeft mi altijd een bocht aan de achterkant van de vleugels Wespendief Daardoor lijkt de vleugelbasis smaller dan de rest van de vleugels.

De staart lijkt mij iets te breed voor Wespendief en de kop iets te groot (kan vertekening zijn). Voor Buizerd heeft de vogel een te lange staart en te lange vleugels..
Thijs Fijen

Jos Welbedacht

Verrek, daar zit wat in...
Maar heeft Brukie ook zo'n licht venster in de vleugels?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space

Thijs Fijen

Ik denk dat dat lichte venster vooral komt door het tegenlicht. De vogel is volgens mij nog aan het ruien (?) en net waar ze nog aan het ruien is tot aan de buitenste handpen zie je dat lichte vak, slijtage?
Thijs Fijen

nlzorg01

Bedankt voor jullie hulp tot nu toe. Ik denk echter niet dat het een kiek is, dat had ik wel gezien. De staart lijkt me daar ook te kort voor. Zoals gemeld is het een buizerdachtige en ook zwevend als een buizerd, de verhoudingen kloppnemi niet voor een gewone buizerd.

JanZ

frankneijts

De juiste verhoudingen gaan soms verloren op een foto. Inderdaad lijken de vleugels (armvleugels vooral) wat smal voor een Wespendief maar dat is maar schijn denk ik. Als je er ook maar een heel klein beetje schuin tegenaan kijkt (i.p.v. recht van onderen) lijken ze ook in het veld al gauw smaller. De staartvorm echter is typisch die van een Wespendief (breed aan het uiteinde en relatief smal bij de basis, vrij lang) en bij oplichten in PS zie je nog juist de aanzet van de karakteristieke banden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

CiteerDe juiste verhoudingen gaan soms verloren op een foto. Inderdaad lijken de vleugels (armvleugels vooral) wat smal voor een Wespendief maar dat is maar schijn denk ik. Als je er ook maar een heel klein beetje schuin tegenaan kijkt (i.p.v. recht van onderen) lijken ze ook in het veld al gauw smaller. De staartvorm echter is typisch die van een Wespendief (breed aan het uiteinde en relatief smal bij de basis, vrij lang) en bij oplichten in PS zie je nog juist de aanzet van de karakteristieke banden.
Zou je zo'n opgelicht plaatje hier kunnen posten Frank?
Thijs Fijen

HJDT

Een screendump maken en die openen en lichter maken in PS kan je ook zelf lijkt me toch ?? Je maakt zelf ook foto's volgens mij dus je zal er best enige ervaring mee hebben . . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Thijs Fijen

CiteerEen screendump maken en die openen en lichter maken in PS kan je ook zelf lijkt me toch ?? Je maakt zelf ook foto's volgens mij dus je zal er best enige ervaring mee hebben . . . .
Daar zal je je mee verbazen... ;)  Nou kijk. Op deze computer zit geen PS en mijn eigen comp is kapot (Daar zit wel ps op)

Ik heb hier een simpel programmatje, maar daar krijg ik die karakteristieke banden niet mee te zien... Dus vandaar

PS, ik maak eigenlijk geen foto's meer. Als ik foto's plaats dan zijn dat meestal van andere fotografen (waar ik bij was, zoals Teun, Toy of Carel)
Thijs Fijen

Rinie van Reenen

CiteerDe staart lijkt mij iets te breed voor Wespendief
Goed beschouwd heeft Frank al gereageerd, en is het dus klaar (;)), maar toch maar nog wat: als de staart te breed is voor Wespendief, is 'ie dat dan niet voor Bruine Kiek? Lijkt me wel... Oftewel: dit argument leek me niet kloppen (hooguit om er een Buizerd van te maken, quod non).

Overigens slaag ik er met PS evenmin in om staartbanden zichtbaar te maken; hooguit een heel zwakke aanzet aan de bovenrand (bij huidige oriëntatie van foto) van de staart.
Groet, Rinie van Reenen

s.w.s

Oplichten gaf bij mij ook geen resultaat. Een Buizerd is het m.i. niet op basis van staart- en vleugellengte.

Blijf het een intrigerend beest vinden. Ik zou er toch een Wespendief van maken op basis van de staart, ervan uitgaande dat de waarnemer Bruine Kiek heeft uitgesloten in het veld. Hoewel die laatste mij ook wel eens verrast heeft de Wespendief naar mijn idee -en die zag ik dit weekend nog paar keer- wel een silhouet als deze. Die ronde vleugelachterrand ervaar ik zelf niet als een hard kenmerk voor een Wespendief. Hoe zien anderen dat?
Groetend, Swim

BramtK

Het is (vrij duidelijk lijkt me) een Wespendief. Ronde vleugelachterrand; het klinkt mooi, maar je moet vogels in het veld zien om er wat mee te kunnen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Citeerhet klinkt mooi, maar je moet vogels in het veld zien om er wat mee te kunnen.
Dit sowieso!

Nou die aanzet van banden zag ik dus ook niet.

Wat betreft die staartbreedte. Wat ik zei voor te breed voor Wespendief. Beetje een foutje. Dat zou inderdaad wijzen op Buizerd.
Maar dat de staart aan het einde breder is dan aan het begin sluit m.i. Bruine Kiekendief niet uit...

En als de waarnemer zegt dat hij Bruine Kiekendief heeft uitgesloten, dan ga ik wel mee met Wespendief. Maar mijn eerste indruk was Bruine Kiekendief
Thijs Fijen

HJDT

Het argument dat de waarnemer een Bruine Kiek uitgesloten heeft is wat mij betreft volstrekt onbelangrijk. Mooiste voorbeeld is de Ekster foto waarbij de maker ervan bij hoog en bij laag bleef beweren dat het geen ekster was omdat hij die wel had herkend. Vogels zijn nou eenmaal variabel en doen weleens dingen die je er niet van gewend bent, dit zet je meer dan eens op het verkeerde spoor. Kijk maar eens een hele dag gewoon naar elke vogel die je tegenkomt en verbaas je erover hoe vaak je eerste indruk niet de juiste is . . . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Thijs Fijen

CiteerKijk maar eens een hele dag gewoon naar elke vogel die je tegenkomt en verbaas je erover hoe vaak je eerste indruk niet de juiste is . . . . .
Ik verbaas me er vaker over dat de eerste indruk vaak wel goed is.. Maar oke, dat valt misschien beter op.

Ik kan meegaan met Wespendief hoor.. Zie het er ook wel in.
Thijs Fijen

melae003

zijn de vingers wel geteld? :whistle:  
Groet'n Toon