Verschil in soortenlijst obsmap en waarneming.nl

Gestart door dirkha, oktober 15, 2021, 13:29:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirkha

Hallo,
Klopt het dat er in de app met andere namen gewerkt wordt dan op de site van waarneming?
Ik kan bv op waarneming wel Daurische klauwier invullen maar in de app heb ik die keuze niet. In de app kan ik alleen kiezen Daurische klauwier&isabelklauwier of daurische of turkestaanse klauwier. De keuze voor alleen daurische klauwier heb ik niet.
De namenlijst in de app is actueel en ik gebruik versie 7.38.4

Gr. Dirk
Dirk Haaijema

Alex Kwak

"Daurische klauwier&isabelklauwier" moet je hebben.
Dat zijn twee synoniemen voor die soort.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op oktober 15, 2021, 14:15:46 PM
"Daurische klauwier&isabelklauwier" moet je hebben.
Dat zijn twee synoniemen voor die soort.

Persoonlijk heb ik deze notatie nooit zo goed gekozen gevonden, om eerlijk te zijn is deze mij altijd al een doorn in het oog geweest...
Het &-teken doet immers vermoeden dat er het om meerdere (verschillende) soorten gaat in plaats van synoniemen.

Bovendien is er in de instellingen een optie om synoniemen uit te schakelen... waarom worden er op deze manier dan toch nog synoniemen weergegeven?

Als je deze soort invoert op de site komt er (ongeacht of je kiest voor "Daurische klauwier" of voor "Isabelklauwier"), automatisch "Daurische klauwier" te staan. Blijkbaar heeft deze naam de voorkeur.

Wens: laat, indien "toon ook synoniemen" uit staat, deze synoniemen dan ook niet zien... en wanneer ze aan staan, ga ze dan a.j.b. niet samenvoegen op deze manier...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

marcel234

#3
Citaat van: SlechtValk op oktober 23, 2021, 00:03:55 AM
Persoonlijk heb ik deze notatie nooit zo goed gekozen gevonden, om eerlijk te zijn is deze mij altijd al een doorn in het oog geweest...
Het &-teken doet immers vermoeden dat er het om meerdere (verschillende) soorten gaat in plaats van synoniemen.
Er is één wetenschappelijke naam, het is dus dezelfde soort en de nederlandse namen zijn synoniemen. Misschien geeft het vervangen van & door of een betere naamgeving, maar je ziet toch dat alle synoniemen van een & zijn voorzien?

SlechtValk

Citaat van: marcel234 op oktober 23, 2021, 13:00:12 PM
Er is één wetenschappelijke naam, het is dus dezelfde soort en de nederlandse namen zijn synoniemen. Misschien geeft het vervangen van & door of een betere naamgeving, maar je ziet toch dat alle synoniemen van een & zijn voorzien?

Dat weet jij, dat weet ik, maar dat weet de gemiddelde gebruiker niet. Dat kun je feilloos zien aan het feit dat deze vraag gesteld wordt (zie eerste post)...

Het is als je het mij vraagt gewoon niet intuïtief. Zeker niet als er de optie is (en die is er) om synoniemen al dan niet weer te geven, wanneer deze optie uit staat (dus ingesteld op "synoniemen worden niet weergegeven", zouden dit soort (naar mijn mening) gedrochten nooit zichtbaar moeten zijn...

En voor de puristen is de wetenschappelijke naam misschien de enige echte officiële naam, maar het overgrote merendeel werkt toch echt met de officiële Nederlandse namen... en daar is de "officiële" naam die door de CSNA is vastgesteld.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

ik vind meerdere lokale namen prima distelvink/putter
de csna is voor 99.99% van de nederlanders een ver van mijn bed show
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op oktober 25, 2021, 16:18:46 PM
ik vind meerdere lokale namen prima distelvink/putter
de csna is voor 99.99% van de nederlanders een ver van mijn bed show

Oh ik vind meerdere lokale namen ook prima, distelvink, putter, petter, bloemputter, rozenputter, distelveenk, kletter, elsputter, elzenputter, (gelle) tukker, hejpötterke, putterke.
Maar er blijft altijd één naam de voorkeur genieten, naar mijn mening de naam die door de CSNA vastgesteld wordt (in dit geval "putter").

En je kunt het er al dan niet mee eens zijn (discussiepunten als verkleinwoordjes bij baardman(netje), winterkonin(g/kje), roodborst(je), maar ook sprinkhaan(riet)zanger), maar er is één instantie juist in  het leven geroepen, om dit alles voor iedereen zo uniform mogelijk en begrijpelijk te houden, en te voorkomen dat er verwarring ontstaat, en dat is de CSNA. Daarom zou ik willen voorstellen om die namen als "hoofdnaam" te selecteren, en al het andere als synoniem (zoals dat op de site al gebeurt!)...

Wanneer je in de app synoniemen uitschakelt, zou je die dus ook niet meer moeten zien... in plaats van het huidige soort van hybride achtige gedrag waarbij sommige synoniemen samengenomen zijn en anderen verborgen worden.

@Hisko: overigens kan je argument even makkelijk ook tegen je standpunt gebruikt worden... het overgrote merendeel houdt zich helemaal niet bezig met de naamgeving en een belangrijk deel daarvan is dus ook helemaal niet op de hoogte dat de twee behoorlijk verschillende namen "Daurische klauwier" en "Isabelklauwier" op dezelfde soort slaan. Het is dan ook raar om die twee soortnamen in één te vatten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Julian

Huh?

Isabelklauwier is toch de naam voor Daurische + Turkestaanse klauwier (van toen men het nog één soort vond)? 'Isabelklauwier' een synoniem maken van 'Daurische' is dan onjuist.

Alex Kwak

Citaat van: Julian op oktober 26, 2021, 12:18:33 PM
Isabelklauwier is toch de naam voor Daurische + Turkestaanse klauwier (van toen men het nog één soort vond)? 'Isabelklauwier' een synoniem maken van 'Daurische' is dan onjuist.

Zoals je weet neemt ObsMapp 1 op 1 de soorten over van Waarneming.nl.
Dus als je een onjuiste taxonomie vermoed kan je die beter elders melden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Julian

Is inmiddels aangepast door Vincent Hart. Bij het updaten van de vogellijst in ObsMapp zou de toevoeging '& Isabelklauwier' verdwenen moeten zijn bij 'Daurische Klauwier'.  :duim:

Alex Kwak

Citaat van: Julian op oktober 28, 2021, 15:14:51 PM
Is inmiddels aangepast door Vincent Hart. Bij het updaten van de vogellijst in ObsMapp zou de toevoeging '& Isabelklauwier' verdwenen moeten zijn bij 'Daurische Klauwier'.  :duim:

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!