Kleine Veenbes of Cranberry?

Gestart door H Timans, oktober 13, 2021, 20:50:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Hoi iedereen,
tijdje terug was ik bij het balloeërveld en wou de Kleine Veenbes eens goed bekijken, helaas bleek deze lastig bereikbaar vanwege dikke veenmoslagen. Wel groeide er nog een stengeltje waar ik net bij kon, deze staat op de foto. Toegegeven, 1 foto is niet veel. Met een verrekijker zag ik verder bloeiende plantjes met mooie bessen tussen Lavendelheide. Het is een bekende plek van beide soorten.
Niels maakt er echter Cranberry van (rand niet genoeg gekruld, stompe bladtop). Deze zou nieuw zijn voor het gebied en eerder nooit opgemerkt zijn. Nu kan het zich daar natuurlijk vestigen maar naar mijn mening is de bladonderzijde te contrasterend met de bovenkant, is de rand wel genoeg omgekruld en is bladtop spits genoeg voor Kleine Veenbes (verder is het érg klein!). Ik ben benieuwd wat anderen hiervan maken! Wel of geen Kleine Veenbes?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/224434304/.
1 Kleine veenbes - Vaccinium oxycoccos
datum: 2021-08-25
locatie: Balloërveld - Oost (DR)

foto's:
Mvg Harold Timans

Willemien Troelstra

Ik zou dit Kleine veenbes noemen, ook de ijle bladstand aan dit takje ken ik wel van Kleine veenbes en niet van Cranberry. Dit verschil wordt niet als kenmerk genoemd, maar is wel op de plaatjes van soortenbank.nl verbeeld (dus geen bewijs, maar maakt het wel iets aannemelijker).
groet, Willemien Troelstra

Sipke Gonggrijp


H Timans

Mvg Harold Timans

nielseimers


H Timans

Citaat van: nielseimers op oktober 14, 2021, 13:55:44 PM
Vooruit dan maar
Volgende keer zal ik wel weer een foutje gemaakt hebben Niels  ;D
Mvg Harold Timans

nielseimers