Hoofdmenu

op vermiljoen

Gestart door ridderzwam, oktober 13, 2021, 00:09:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

ridderzwam

beste forumers,
ziehier Vermiljoenhoutzwam.
Heeft iemand wellicht ook wel eens zulke piepkleine sliertjes eruit zijn groeien??  Als mini-taugĂ©-kiempjes, of als miniminiministinkzwammetjes...... Geen maden o.i.d., bewegen niet.

Dank bij voorbaat, ben benieuwd.
Herfstgroet,
Ria.

William de Jong

Dag Ria,

Is dit niet gewoon een omhoog gedraaide tak waardoor nog wat donker- en lichtgekleurd strooisel aan de zwam is blijven hangen??

Groeten, William de Jong

paddenstoelenmonster

Hoi Ria, wat mij betreft zijn het toch wormpjes, want ik zie dat de zwam verder ook noiet gaaf is. Ik zou hem doorsnijden, want dan zie je vaak gaten/gangen van zulke worpjes. Alhoewel ik nog nooit zulke wormpjes uitwendig gezien heb. Wel heel vaak - maar dat is jou ook bekend - torenachtige structuren van allemaal kleine korreltjes die aan elkaar geplakt zijn. Net als bij pieren op het strand te zien is. Soms is er een heel gangenstelsel in de hoed.
Anders zu ik het ook niet weten helaas....
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

paddenstoelenmonster

Hoi Ria, ik heb nog eens in mijn archief gezocht. Hier zie je van die farfjes met een donkere kop. Misschien steekt bij jou alleen het lijf er maar uit en zit de kop "binnen".
Hier kun je dat zien: https://waarneming.nl/waarneming/view/203234305?_popup=1
Het betreft een Roodporiehoutzwam. Onderstaand een iets bewerkt detail daarvan.
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

paddenstoelenmonster

Dame! Ik was een beetje dom. ik had natuurlijk eerst bij Vermiljoenhoutzwammen moeten kijken. En ja hoor, precies van die wittig/doorschijnende larfjes. Bij Echte tonderzwammen zie ik ze heel vaak, en ook wel bij Asgrauwe kaaszwammen, maar bij Vermiljoen was ik helemaal vergeten!
Maasr ja, het raadsel is nu tenminste wel opgelost!
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

ridderzwam

dank William voor je meedenkend reageren. Het naar groeisel ogend spul zag er echter niet uit als dood materiaal, het is daarvoor te eenvormig van opbouw.
Dank Henk voor het speuren . Je hebt met je (Vermiljoenhoutzwam-)foto's laten zien dat zulk gewurm dus meer voorkomt. Complimenten voor jou en je archief.... Dankdank.
groet,
Ria.