Op witte klaver: roest?

Gestart door P. Kuijper, oktober 12, 2021, 22:07:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Een roest? Cymadothea trifolii?

https://waarneming.nl/observation/227506088/.
1 Klaver-roetstreepzwammetje - Cymadothea trifolii vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-10-12
locatie: Kampen - Polder Dronten (OV)

foto's:






Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

Wat ik op waarneming.nl zie is dat die alleen met een microscopische controle vast te stellen is. Als je materiaal hebt, wil ik het wel voor je proberen te bekijken onder de microscoop...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

P. Kuijper

Ik zit tevergeefs te zoeken waar, maar ik las ergens op een buitenlandse site (dacht ik) dat dat bij Cymadothea trifolii op specifiek Witte klaver niet nodig zou zijn. Maar prima idee, ik heb m nog. Zal ik een blaadje bij je door de bus duwen morgen?
Met vr. groet,
P. Kuijper

William de Jong

Het is geen roest, maar het kan goed Cymadothea trifolii zijn. De wat doffe donkergrijze plekjes doen me in ieder geval denken aan die soort. Maar microscopisch onderzoek geeft inderdaad uitsluitsel.
Pseudopeziza trifolii, bv., kan ook op Witte klaver voorkomen. Je kunt ze zelfs beiden op hetzelfde blad tegenkomen.

Groeten, William de Jong

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Peter Kuijper op oktober 12, 2021, 23:03:17 PM
Ik zit tevergeefs te zoeken waar, maar ik las ergens op een buitenlandse site (dacht ik) dat dat bij Cymadothea trifolii op specifiek Witte klaver niet nodig zou zijn. Maar prima idee, ik heb m nog. Zal ik een blaadje bij je door de bus duwen morgen?

Dat is prima, Peter! Het adres stuur ik je per mail!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Henri van Dodeweerd

Ha Peter,

Ik heb het materiaal bekeken (zie foto's hieronder). Wat mij betreft is het de Cymadothea trifolii. Maar hopelijk kan William  het bevestigen. Ik zie dat hij ervaring heeft met deze soort ;)




Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

William de Jong


Groeten, William de Jong

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

P. Kuijper

Bedankt voor je werk Henri! En William voor de bevestiging. Ik zet m op zeker.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Peter Kuijper op oktober 13, 2021, 21:59:38 PM
Bedankt voor je werk Henri! En William voor de bevestiging. Ik zet m op zeker.

:duim:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd