Wat zit er in het nestkastje?

Gestart door ingridt, mei 22, 2008, 20:00:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

ingridt

Ik liep vanmiddag langs een nestkastje dat hangt aan een dennenboom, aan de andere kant zit een groot spechtengat . In het bos staan loof en dennenbomen.
Van veraf zag ik een lichte bol in de opening en ik dacht in de eerste instantie dat het een beginnend wespennest was maar toen ik dichterbij kwam bewoog het bolletje en trok zich snel terug in het kastje. Ik heb dus alleen het hoofdje gezien het was erg licht van kleur en vulde de hele opening. Het nestkastje is een gewoon normaal nestkastje waar meesjes in kunnen alleen is de opening in dit kastje een stuk groter. Heeft er iemand enig idee wat voor zoogdier dit kan zijn?

logico

Zeer weinig info. Te weinig om tot een conlusie te komen.
Je zegt dat het een zoogdier is dus ik ben benieuwd.

Waarom denk je dat dit een zoogdier is
Noem eens kenmerken van het bolletje

Graag wat duidelijkheid dus of miss kun je eens terug gaan en een foto nemen.
Met vriendelijke groet,
Patrick

ingridt

CiteerZeer weinig info. Te weinig om tot een conlusie te komen.
Je zegt dat het een zoogdier is dus ik ben benieuwd.

Waarom denk je dat dit een zoogdier is
Noem eens kenmerken van het bolletje

Graag wat duidelijkheid dus of miss kun je eens terug gaan en een foto nemen.
Ik ben al verschillende keren terug gegaan maar er steekt dan geen kopje buiten.
Ik ga er vanmiddag een paar uur zitten met mijn fototoestel in de aanslag.
Het is zeker een zoogdier want wat ik vergat te zeggen is dat toen ik het van dichtbij zag het eerste dacht : Hoe komt een marmot in hemelsnaam in die boom. (ik vond het op een marmot , cavia, grote hamster lijken en het had zeker geen snaveltje)
Onder de boom liggen afgekloven dennenappels, noten, en kastanjes.
Er zitten veel eekhoorns in het bos maar die zijn allemaal bruin en niet zo licht van kleur.
Word vervolgd

logico

Ik realiseer me nu ik mijn eigen reactie terug kijk dat het misschien wat nors over kan komen ofzo. Alles behalve dat :D

Ik hoop dat je succes hebt! Misschien toch eekhoorn??
Ben benieuwd :)
Met vriendelijke groet,
Patrick

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ingridt

Gister helemaal niks meer gezien, er is wel leven in het nestkastje want stukjes mos die in de opening een beetjze zichtbaar zijn veranderen van plaats.
Onze achtebuurman die voordat wij hier kwamen wonen veel in ons bos gewerkt heeft dacht aan een Fretje.  Enkele dagen terug heeft hij op onze inrit een vos gesignaliseerd en reeen eten bij onze andere buren in de tuin. Door het leven en wonen aan de rand van een natuurgebied gaat er voor mij een nieuwe wereld open.......... elke dag ontdek ik nieuwe dingen...... spannend  en heel leerzaam

Jeroen ik snap je vraag niet zo goed?

Leon Olsthoorn

Jeroen vraagt naar de locatie, waar in Nederland was het.

Fret is een term die mensen snel gebruiken voor allerlei marterachtigen, maar is een gedomesticeerde marterachtige, die niet in het wild voorkomt hoofuit een enkele keer een losgelaten exemplaar. Als het al een marterachtige is, dan liggen andere soorten veel meer voor de hand dan een fret.

Als je eerste indruk een cavia is zou ik toch veel eerder voor eekhoorn gaan dan voor een marterachtige, maar het zou leuk zijn als je de komende tijd een foto zou kunnen maken
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

ingridt

CiteerJeroen vraagt naar de locatie, waar in Nederland was het.

Fret is een term die mensen snel gebruiken voor allerlei marterachtigen, maar is een gedomesticeerde marterachtige, die niet in het wild voorkomt hoofuit een enkele keer een losgelaten exemplaar. Als het al een marterachtige is, dan liggen andere soorten veel meer voor de hand dan een fret.

Als je eerste indruk een cavia is zou ik toch veel eerder voor eekhoorn gaan dan voor een marterachtige, maar het zou leuk zijn als je de komende tijd een foto zou kunnen maken

De lokatie is Aan de rand van de Landschotse Heide in westelbeers  (nbr)

Hartelijk bedankt voor je uitleg over marterachtigen

Een eekhoorn zou kunnen  maar dan is het wel een heel licht gekleurde eekhoorn .
Het mos in het nestkastje veranderd nog steeds van plaats dus het was geen eenmalig bezoekje.  
Bedankt voor je hulp  ..... Ik hoop dat ik er een foto van gemaakt kan krijgen

Het bewuste nestkastje



logico

Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

De voedselresten onder het nest spreken ook niet zozeer voor een fret
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

ingridt

Okee dan ga ik ook mee voor de eekhoorn   Maar wat ik me afvraag de kastanje resten zijn zeer kleine stukjes. Knaagt een eekhoorn ook de bast van een kastanje in wel 30 stukjes?  De dennenappels zijn afgekloven tot het middenstukje.
Wat ik me begin af te vragen is of muizen 2 meter hoog in nestkastjes kunnen gaan zitten?            Ik hou me in, ga er geen ladder neer zetten maar begin aardig gefrustreerd te raken. Als ik in febr, maart de kastjes leeg maak is er dan iemand die aan het nest kan herkennen wat het geweest is?

wimtegels

De afgekloven dennenappels zijn in ieder geval van een eekhoorn.

En het nest kan inderdaad nog behoorlijke indicaties geven. Maar de eekhoorns zitten er in de winter ook in.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Ik zou het kastje niet schoonmaken en de bezoekers en gebruikers van het nest mooi hun gang laten gaan zolang er activiteiten in en rond het nest zijn.
Maar goed. Dat zou mijn keuze zijn :) Leuk toch, zulke bezoekers in je nestkast :)

Zoals Wim eerder al zei gebruiken eekhoorns hun nest in de winter ook.
Ik zou eens 's ochtends vroeg als het licht gaat worden (dus voor zonsopgang aanwezig zijn) een leuk beschut plekje opzoeken om eens te kijken wat er nu uit het kastje komt. Of 's avonds tegen de schermering. Op die moment heb je meer kans om de bewoner te zien. Misschien dat je dan alsnog en leuke foto kunt maken.

Als je toch nog twijfelt over de diersoort zou je ook eens naar knaagsporen kunnen kijken op de resten van de dennenappels. Verschil tussen muis of eekhoorn is duidelijk zichtbaar.

Tussen maart en mei worden jongen geboren. Je zei dat je een lichter exemplaar gezien hebt in het nestkastje. Tja, dit zou heel goed een jonge eekhoorn kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,
Patrick