Hoofdmenu

Goede jas

Gestart door Thijs Fijen, mei 22, 2008, 20:00:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Hallo allemaal,

Ik ben nu al eigenlijk een paar maanden aan het orienteren op een goede jas. Dat wil zeggen, een jas die heel lang meegaat (en dus ook 200 euro mag kosten), water + winddicht maarook tegen een krasje kan.

Ik was vandaag bij de Bever Zwerfsport waar ze een fantastische jas (Häglofs) hadden. Niet te warm voor als het net niet warm genoeg is voor zonder jas, kon met gemak een trui onder, wind + waterdicht (dubbel gore tex) en ademend. Maar toen ik vroeg, wat als er een doorn in komt. Tja dan is ie kapot (op de plek waar de doorn zit) en is ie niet meer waterdicht. Gelukkig wel ripstop dus niet de hele jas licht open. Hij zei: als je echt die stevigheid wil dan moet je meer naar Fjäll Raven kijken. Die hebben die dikke stevige en stugge jassen.

Wat is jullie ervaring met beide soorten jassen? (dus soepel, winddicht, waterdicht tegenover stug etc) Zijn de stugge jassen niet te warm in de herfst oid? Zijn ze goed water/winddicht? Valt het scheuren bij de Häglofs jas mee?

Vrijwel alle info is welkom!
(overigens kom ik wel vaak op plekken waar doornen zitten)
Thijs Fijen

wimtegels

Vroeger had ik daar een prachtige oplossing voor. De dumphandel. Militair spul.

Goed en niet duur. Het mooiste wat ik ooit gevonden heb waren dikke katoenen geimpregneerde jasjes. Stonken wel een beetje. Waren beschermend bij chemische oorlogsvoering.

Waterdicht, winddicht. Kon een trui onder en een jas overheen. Geschikt voor alle weersomstandigheden dus.

Maar ja, het is maar wat je zoekt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Thijs Fijen

CiteerVroeger had ik daar een prachtige oplossing voor. De dumphandel. Militair spul.
Hoezo vroeger, wat heb je nu dan bijvoorbeeld?

Trouwens, wel bedankt voor de tip ;)
Thijs Fijen

petermeer

#3
Een tijdje geleden heb ik een Fjäll Raven zomerjas gekocht. Prima jas, wind- en waterdicht en vuilafstotend. Niet te warm en niet te koud, wel wat stug maar niet te. De jas heeft ook lekkere lange mouwen, dus ook als je de verrekijker voor je ogen hebt blijven je polsen bedekt (muggen, etc.). Zoals duidelijk, een prima aankoop.

P.S. Ook ik zit vaak tussen de doornen en stekels om foto's te maken en tot nu toe nog niets van te merken.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

wimtegels

Citeer
CiteerVroeger had ik daar een prachtige oplossing voor. De dumphandel. Militair spul.
Hoezo vroeger, wat heb je nu dan bijvoorbeeld?

Trouwens, wel bedankt voor de tip ;)
Heel divers. Heb eigenlijk geen apart veldkostuum meer.
Oude Nike jas als het erg koud is. Een groene bodywarmer. Een paar truien. En als het warm is gewwon een t-shirt.

(Ben niet erg gevoelig voor brandnetels, heb weinig las van muggen en ik ben maar een keer door een teek gebeten)

Wordt het ruiger, veel bramen, dan gebruik ik een overal. Bij voorkeur weer een legeroveral.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

Als ik het veld in ga, draag ik een jas van Realtree..

http://www.realtree.com/
Met vriendelijke groet,
Patrick

markmeijrink

Deerhunter is een fantastische merk. Daarmee kun je door de bramen lopen zonder scheuren op te lopen. heb het uitgeprobeerd. Het merk is wel een jachtmerk maar 'who cares' het voldoet aan mijn eisen. o.a. verkrijgbaar bij Hemker & Bekking o.i.d.  Is trouwens gemaakt van Goretex. Zij noemen het Deertex maar das hetzelfde.

M.v.gr. Mark

Tinok

Zijn niet echt merken voor dameskleding he? behalve dan Fjäll Raven die hebben wel wat voor dames zag ik.
Ik heb nu een jas van de anwb en dat is ok maar ben wel op zoek naar een goede winddichte broek voor in de winter. Dus als iemand daar nog tips voor heeft.... B)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

markmeijrink

deerhunten heeft ook kleren voor vrouwen

M.v.gr. Mark

Tinok

Citeerdeerhunten heeft ook kleren voor vrouwen

M.v.gr. Mark
Kon het niet zo direct vinden op de site maar met even verder googlen vind ik inderdaad het een en ander. Maar of ik nu jachtkleding ga kopen :angry:
Denk het niet. ;)
Wel bedankt voor het meedenken :duim:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

vuurvlinder

#10
Ik heb een broek van Pinewood en koop er deze zomer een jas bij. Het spul is net zo goed als Fjallraven maar veel goedkoper. Weet alleen niet of ze Pinewood in NL verkopen. Nog even een edit, ik koop mijn kleding hier: http://skogojakt.se/index.lasso ze hebben ook een onlineshop die het nu even niet doet :(  dit is de site van Pinewood: http://www.pinewood.se/
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.