Donkere gladde structuren op Physconia grisea

Gestart door Bart Hessen, oktober 05, 2021, 00:42:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/227006526/.
1 Korstmosparasiet onbekend - Lichen parasite indet.
datum: 2021-10-04
locatie: Haarlem - Welgelegen (NH)

foto's:




Grote donkere, gladde structuren. Ik dacht eerst dat het een paddenstoel was die er onder vandaan kwam, maar foto 3 lijkt te suggereren dat het op/uit het thallus komt. Geen idee, suggesties welkom!

Sander v Zon

Dit lijkt mij vergelijkbaar met dit topic, dat ik op een paar dagen na precies een jaar geleden opende :)
Groeten,
Sander

Bart Hessen

Beste Sander,

Ja, dat topic heb ik gezien. Maar dit lijken in ieder geval geen insecteneitjes of -poepjes. Vruchtlichaam van een sijmzwam, misschien. Maar foto 3 maakt dat ook niet waarschijnlijk. Ik hoop op verdere suggesties...

PS: wel recentelijk mooie insektenpoep gezien, op een uitgelezen ondergrond (Pachnolepia pruinosa, met o.a. een beetje Chrysothrix candelaris): fotootje bijgevoegd voor de liefhebbers...

Bart Hessen

Twee weken later terug geweest. Spul zit er nog steeds, lijkt zich wel verder te ontwikkelen. Plaatje bijgevoegd, monster genomen. Wie durft...?

Jannes Boers

Hoi Bart, het lijkt mij een slijmzwam, zelf kom ik ze af en toe ook tegen op mossen en korstmossen. Microscopische determinatie is vereist, maar ik heb geen ervaring met determinatie van myxomyceten. Je zou het eventueel nog op het paddenstoelen --> myxomyceten forum kunnen proberen.
Vriendelijke groet,
Jannes

Bart Hessen

Beste Jannes,
Dank! Het leek me ook een mogelijkheid, zeker gezien de "rimpeligheid" van enkele van de structuren van de laatste foto. Wat mij bevreemdt is dat het lijkt dat op het oppervlak soms wat van de pruina van de physconia zit. Dat zou weer suggereren dat het uit het thallus komt opzetten.
Ik heb helaas nog niet verder naar het monstertje kunnen kijken, wellicht kom ik er nog eens uit (of niet, ook goed...)
Met vriendelijke groet,
Bart

Jannes Boers

Hoi Bart, Het is bij dit soort myxomyceten normaal dat er een witte berijping op de vruchtlichamen zit. Dat vormt de soort uit zichzelf en het is daarom waarschijnlijk niet afkomstig van de Physconia. Nou begeef ik mij op glad ijs maar volgens mij geldt de berijping zelfs als kenmerk om tot een soort te komen.

Vriendelijke groet,
Jannes
Vriendelijke groet,
Jannes

Bart Hessen

Voor de liefhebbers... Op 6 december nog weer langs geweest. Ziet er nu uit als op de foto (korstmos helaas nat). Lijkt me in ieder geval niet meer op een slijmzwam. Iemand anders nog een idee?