eitjes van een nachtvlinder misschien?

Gestart door annelies vriens, oktober 04, 2021, 23:45:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

In Sauerland [D] in donker bosgebied deze eitjes gefotografeerd. Zijn het de eitjes van een nachtvlinder misschien?
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/227005301/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. ei, eileggend, gezien
datum: 2021-09-28
locatie: BRD - HSK Hochsauerlandkreis (Kreis) (DE)

foto's:





ook via het Forum

Bart van Hoogstraten

De 'eitjes' zitten op steeltjes. Ik denk eerder een slijmzwamachtige (Physarum spec. ?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

annelies vriens

Jij bent er beter in thuis als ik want steeltjes zag ik niet echt. Ik wacht verdere reacties af.
Dank voor het meedenken en vriendelijke groet, Annelies Vriens

Bart van Hoogstraten

Citaat van: annelies vriens op oktober 05, 2021, 09:55:00 AM
Jij bent er beter in thuis als ik want steeltjes zag ik niet echt. Ik wacht verdere reacties af.
Dank voor het meedenken en vriendelijke groet, Annelies Vriens

Vlinderaars en wantsenaars zien sowieso al dat dit geen eitjes zijn. Maar de bolletjes zitten echt op steeltjes. Kijk nog maar eens goed.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

annelies vriens

Ja, nu je het markeert, zie ik het ook. Dank hiervoor.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Marian Jagers

Dag Annelies en Bart,

Inderdaad een slijmzwam maar geen Physarum. Daar is de buitenwand van het sporendragende deel te ruw voor. Dit is een Didymium. De soortnaam is werk voor de microscoop.
Groeten Marian

annelies vriens

Beste Marian,
Dank voor je uitleg. Ik heb de waarn. aangepast maar weet niet of het juist is. Zo niet, wil je de het alsnog wijzigen svp?
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

Marian Jagers

Ik begrijp je reactie niet Annelies.

Ik twijfel nu of je behoort tot dat deel van de waarnemers dat z'n best doet, meent dat alles hoe dan ook een naam moet hebben en daardoor weleens te overmoedig wordt of tot die groep die de eerste de beste naam bij z'n foto zet en het echte werk aan een admin overlaat.

Behoor je tot de eerste categorie, dan ben ik best bereid e.e.a. wat verder toe te lichten. Ik ben overigens geen admin. Je zult vervolgens zelf je waarneming moeten aanpassen.
Groeten Marian

annelies vriens

Beste Marian,
Dank voor je reactie.
Bij Didymium staan ca. 20 opties, vandaar mijn verzoek. Wat betreft je vraag; ik wist niet dat ik tot een categorie/groep moet behoren om een vraag op het forum te kunnen stellen.
Vriendelijke groet,
Annelies Vriens

Rayan Majoor

Er is ook een Didymium sp. optie, je hoeft niet per se een soort te kiezen :angel:
En ik snap Marians reactie wel... er zijn mensen op waarneming.nl en op het forum die foto's en waarnemingen maken en verder niks doen (alleen soms een naam aanpassen als iemand met een naam komt, maar die zelfs een arend in zouden voeren als een mier als dat wordt geopperd). En de mensen die hier helpen met determineren stoppen toch een deel van hun tijd en energie daarin, en wanneer ze al weinig tijd of energie hebben willen ze dat liever in mensen stoppen die er ook echt interesse in hebben en ervan leren. Dus dan kan een reactie als 'wil je het dan wijzigen' verkeerd overkomen.
Maar ik had niet het idee dat je per se tot die groep mensen behoorde... en anders, die mensen mogen natuurlijk ook van het forum gebruik maken. Alleen net zo goed mogen de admins bepalen waar ze hun tijd en energie bij voorkeur in stoppen (en hier waarschuwde Marian je indirect even dat het hier beschreven gedrag ertoe kan leiden dat mensen minder snel moeite willen doen). Maar als je niet tot die groep mensen behoort, hoef je hier dus ook niet verder op in te gaan: dan heeft het voor jou geen consequenties en dan dwalen we alleen maar af van waar het in dit topic over ging (en is er de kans dat er hier steeds meer emoties gaan spelen)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marian Jagers

Vergeet m'n opmerking maar over die groepen Annelies. Dat was inderdaad bedoeld zoals Ryan dit verwoordt.

Ik gaf in m'n eerste bericht al aan dat deze slijmzwam zonder microscopisch onderzoek niet op naam te brengen is. Veruit de meeste slijmzwammen zijn nu eenmaal niet zonder microscoop op naam te brengen. 

Je vondst is een Didymium spec. en als deze benaming niet in te voeren is (maar kennelijk kan dit wel) wordt het slijmzwam spec. Een beter resultaat is zo helaas niet te behalen. Alles wat je er zelf aan namen bij zoekt is (zelfs op onzeker gezet) gewoon gokken. Daar heeft niemand wat aan.
Tenzij je materiaal hebt meegenomen dan kun je het laten bekijken.
Groeten Marian

Marian Jagers

Dag Ryan,

Een vraag aan jou. Ik weet niet beter dan dat Didymium affine Raunk een ongeldige soort is. Zie Nomenmyx. https://eumycetozoa.com/data/report.php?busca=Didymium&por=gensi&id=1568&tipo=Btax. Wordt gezien als een synoniem voor D. squamulosum. Ook in mijn Duitse en Franse boeken komt de soort niet voor.

Hoe kan deze naam dan wel als optie gebruikt worden?
Groeten Marian

annelies vriens

Beste Rayan en Marian,
Dank voor de uitgebreide en duidelijke reactie. Dit topic begon bij de nachtvlinders, mijn fout want ik had de steeltjes niet gezien. Nu blijken het slijmzwammetjes te zijn, voor mij een goede les om nog beter op te letten. Als serieuze waarnemer beklijft mij helaas het gevoel dat ik het forum
onnodig heb bezocht met deze vraag. Voorlopig laat ik de -voor mij- ''abnormalities'' die ik tegenkom in de natuur even links liggen....
Vriendelijke groet,
Annelies Vriens

Marian Jagers

#13
Annelies, goed waarnemen moet je met vallen en opstaan leren, het spijt me als ik mogelijk iets te bod was naar een serieus waarneemster.

Laat je niet weerhouden om juist wel naar allerlei abnormalities te blijven kijken en als het een slijmzwam betreft, een rijpe zie mijn info https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,365525.0.html, je kunt altijd je foto posten. Of je er een naam bij krijgt, blijft de vraag. Maar aan je mooie foto's zal het zeker niet liggen.
Nieuwsgierig zijn en iedere keer weer nieuwe dingen zien, wakkert juist de belangstelling aan, maar leer je zelf super goed ter plekke kijken, liefst met een loepje als het klein spul betreft en daarna pas met de camera om de boel vast te leggen.

Van  mijn kant bekeken, ik zie hier zoveel niet slijmzwammenfoto's voorbijkomen, zoveel onscherpe foto's, zoveel foto's in het onrijpe, niet te determineren stadium ........... en als ik dan jou aangeef dat een vondst niet op naam te brengen is zonder microscoop en er vervolgens toch een naam voorgeschoteld wordt, die in mijn ogen ongeldig is, en waarvan geen beschrijving of foto te vinden is, en ook nog gevraagd wordt de naam zo nodig aan te passen. Ja, dan begin ik te twijfelen.

Dus blijf enthousiast voor allerlei nieuwe ontdekkingen maar wees voorzichtig met het geven van namen.
En nog enkele goede tips. Als je bij een soortnaam uitkomt, kijk dan altijd na of je vondst overeenkomt en hoe het met de verspreidingsgegevens van de soort zit. Wil je bij een rijpe slijmzwam met zekerheid een naam, neem hem dan, voorzichtig opgeborgen in een doosje, mee van de vindplaats, zodat je hem ter determinatie kunt opsturen.
Groeten Marian

Rayan Majoor

Citaat van: annelies vriens op oktober 07, 2021, 22:13:47 PM
Als serieuze waarnemer beklijft mij helaas het gevoel dat ik het forum onnodig heb bezocht met deze vraag.

Persoonlijk ben ik er juist wel blij mee als mensen het forum opzoeken: vaak genoeg voeren mensen waarnemingen in en wachten gewoon tot er een admin langs komt (en veel admins kennen 'hun' soortgroep wel, maar andere soortgroepen minder goed, en dan blijven dit soort waarnemingen liggen). Op het forum kan je veel sneller en beter geholpen worden als je niet weet wat je hebt gevonden, en zo wordt ook een beetje van de werkdruk van de admins af gehaald. Maar ik snap je gevoel wel... hopelijk wordt je interesse volgende keer met net zoveel enthousiasme beantwoord op het forum, en begrijp je Marians standpunt ook (helaas zijn de goede waarnemers bij sommige soortgroepen zeldzaam en kan er daardoor soms misschien iets te kortaf gereageerd worden op de goede waarnemers) :angel:



Citaat van: Marian Jagers op oktober 07, 2021, 21:31:51 PM
Dag Ryan,

Een vraag aan jou. Ik weet niet beter dan dat Didymium affine Raunk een ongeldige soort is. Zie Nomenmyx. https://eumycetozoa.com/data/report.php?busca=Didymium&por=gensi&id=1568&tipo=Btax. Wordt gezien als een synoniem voor D. squamulosum. Ook in mijn Duitse en Franse boeken komt de soort niet voor.

Hoe kan deze naam dan wel als optie gebruikt worden?
Dat is wel interessant ja. Maar dit soort dingen kom ik vaker tegen: waar soorten eerst als aparte soorten werden gezien en het later dezelfde soort bleek te zijn (zoals in dit topic) zal vaak de voorgaande soortnaam nog steeds actief staan. Het verwijderen van de soort kan denk ik niet zonder dat alle bestaande waarnemingen ook weggegooid worden, en het simpelweg veranderen naar de juiste naam zal ervoor zorgen dat twee keer dezelfde naam in de database staat wat ook weer tot verwarring leidt.
Een ander geval is bijvoorbeeld de Ceratiomyxa, waar je zelf hier al uitleg over hebt gegeven. Die is heel handig op 'komt niet voor' neergezet, waardoor duidelijker is dat dit een eigenlijk verkeerde optie is. In mijn ogen is dit dus handig om te doen met synoniemen die niet meer gebruikt worden, idealiter met toelichting dat dit niet meer de goede soortnaam is (en als het mogelijk is om die soort als niet meer te gebruiken in te stellen).

Maar toch lijkt het er wel op dat er iets met de synoniemen gedaan kan worden. Bijvoorbeeld bij de pauwoogpijlstaart heb je S. ocellatus en S. ocellata als synoniemen, waarvan de eerste de goede is. Beide soorten hebben nog een soortpagina, maar als je de soort als S. ocellata invoert dan wordt de waarneming automatisch op S. ocellatus gezet. Zoiets zou dus wel handig zijn om bij alle synoniemen toe te passen... maar dan moeten de technische admins van waarneming.nl natuurlijk wel op de hoogte zijn van de synoniemen :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

annelies vriens

@Marian,
Wederom dank voor je uitleg, oa over hoe jullie te werk gaan. Eigenlijk wist ik dit wel maar voor de geïnteresseerden goed om nog eens na te lezen. Ik begrijp je standpunt zeker wel, of ik het er helemaal mee eens ben, is een tweede. Ondanks dat het paddenstoelenseizoen is begonnen, hou ik het op deze site even voor gezien. Hier laat ik het bij. Ik wens je welgemeend succes met je werkzaamheden en vriendelijke groet, Annelies Vriens
@Rayan,
Het forum is een zeer interessante toevoeging en buitengewoon leerzaam als je ook andermans vragen/antwoorden leest. Verder laat ik het hierbij. Fijn dat je nog even reageert en vriendelijke groet, Annelies Vriens

Marian Jagers

Ryan,

Maar deze D. affine heeft nooit op de Nederlandse soortenlijst van de NMV gestaan.
Het is voor het eerst dat ik deze naam tegen kom. Vandaar dat ik me afvraag hoe dit kan.
Groeten Marian

Rayan Majoor

Ah, dat is interessant... maar ja, er worden wel vaker soortnamen ingevoerd op verzoek van mensen die denken dat de soortenlijst incompleet is, denken een bepaalde soort gevonden te hebben of denken dat een bepaalde soort binnenkort wel in Nederland kan verschijnen. Wellicht dat op die manier deze soort aangemaakt is op verzoek van iemand die een bron met het 'verkeerde' synoniem heeft gehanteerd? Maar het zal van mijn kant bij speculeren blijven :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Marian Jagers

Het gaat hier wel om een vondst uit Duitsland. Daar kunnen soorten voorkomen die niet uit NL bekend zijn en andere soortopvattingen bestaan. Maar in deel 2 van Die Myxomyceten Deutschlands (daterend uit 1995) komt de naam niet voor.
Ik zal Martin Gotink bij gelegenheid weleens vragen hoe dit kan.
Groeten Marian