marmerspanner of springzaadspanner

Gestart door rupsje, oktober 03, 2021, 17:57:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

De 1e foto is genomen in het Harderbos op 25-8-2021. Aangezien deze rups op heksenkruid zat heb ik er een Marmerspanner van gemaakt(Springzaadspanner zou louter balsemien en springzaad als waardplant gebruiken). De tweede foto is genomen op 26-9-2021 in de omgeving van Bad Schandau, Elbsandsteingebirge Duitsland. Deze rups zat op springzaad. Zowel de rups van  Marmerspanner als Springzaadspanner zou op springzaad kunnen fourageren. In de Voogd wordt aangegeven dat de Springzaadspanner kleinere pinacula heeft. Op de foto van de marmerspanner zie ik echter nauwelijks pinacula en op de tweede foto wel. Op het lepiforum wordt als onderscheid gegeven "Bei Ecliptopera silaceata (Marmerspanner) zieht sich eine schwärzliche Linie durch die gesamte äussere Querlinie, bei Ecliptopera capitata(Springzaadspanner) ist das nur im Bogen am Vorderrand der Fall. Bei Ecliptopera silaceata sind Kopf, Thorax und Körper meist schwärzlich, manchmal mit gelbbräunlichem Mittelstreifen, bei Ecliptopera capitata dagegen gelb. Text Harald Lahm im [Forum].Daar kan ik op grond van mijn foto's en die op het lepiforum ook geen chocola van maken.
Iemand een idee over de tweede foto of een betere suggestie voor identificatie? Of kan ik van de tweede beter Springzaad of Marmerspanner maken?
Bij voorbaat dank,

Herman Damman
rupsje

Rayan Majoor

Hallo Herman,

de tekst op lepiforum gaat over het onderscheid van de volwassen vlinders, niet van de rupsen :angel:
Wat de tekst in de grote Voogd betreft: ik heb het idee dat je naar de spiracula (ook wel stigmata of ademhalingsopeningen genoemd) kijkt en niet naar de pinacula. De pinacula zijn namelijk de iets verharde stukjes huid waar de lichaamsharen uit ontspringen en die in het geval van de Ecliptoptera's wit zijn (bij veel rupsen juist zwart). Om deze te kunnen zien heb je best gedetailleerde foto's nodig, liefst van de rug (daar zijn de pinacula over het algemeen het duidelijkst aanwezig, hoewel ze bij de marmerspanner ook duidelijk aan de zijkant aanwezig zijn). Vergelijk maar eens goed met deze foto van de marmerspanner op lepiforum.de. Jouw foto's zijn erg mooi en geven een mooi totaalbeed, maar de resolutie is te laag voor mij om duidelijk de pinacula te kunnen zien. Voor mij blijft het dus op basis van uiterlijk onzeker. Op basis van waardplant heb je zelf al logisch beredeneerd, en op basis van verspreiding verwacht ik op beide locaties (hoewel Duitsland minder goed te zeggen valt) geen springzaadspanner.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

rupsje

Ha Ryan,

Interessant. Ten behoeve van het forum verklein ik de foto's enorm (anders worden ze niet geaccepteerd). Als je mij even mailt op herman.damman@caiway.nl, dan kan ik veel gedetailleerdere foto's naar je e-mail adres zenden (ik leg ze vast als origineel,PSD bestand en JPEG bestand). Ten behoeve van het forum verklein ik ze daarna zeer sterk) Dus mogelijk als ik je een betere kwaliteit stuur, valt er meer te zeggen.Groet,

Herman Damman
rupsje

rupsje

Heb Ryan betere foto's (hogere resolutie) gezonden. Tweede is ook een marmerspanner.

Groet,

Herman
rupsje