Zouden dit vruchten van een vaatplant zijn?

Gestart door Nathalie De Somer, oktober 03, 2021, 16:40:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nathalie De Somer

Benieuwd of iemand deze herkent. Nauwelijks 1,5mm. Zijn het de vruchten van...? Op drooggevallen oever van een zoete plas in zilt gebied.
https://waarneming.nl/observation/226845672/.
datum: 2021-10-02

foto's:

vriendelijke groet
Nathalie

Rien Ondersteijn

Natuurlijk een Fabacea lijkt me -ik moest effe aan Kikkererwt denken, maar het zijn er wel veel bij elkaar.
Ik zou m zeker opkweken , mocht t antwoord niet definitief komen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Valt [een erg kleine] Ringelwikke nog te overwegen ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op oktober 03, 2021, 17:15:58 PM... een Fabacea lijkt me ...

Zou je qua eerste indruk inderdaad denken, maar welke Fabacea-soort in ons land heeft zulke enorm kleine vruchten (1,5 millimeter)? Ik kan er zo gauw geen een bedenken.

Zou daarom zeker ook andere families overwegen...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Rob Koelman op oktober 03, 2021, 18:24:56 PM
Zou daarom zeker ook andere families overwegen...
Mee eens, je kunt ook denken aan halve hauwtjes van bijvoorbeeld een soort kruidkers maar ik heb er niet meteen een echt idee bij.
Peter Venema

Plantoon

De vruchten van ringelwikke zijn 1,8–2,5 mm.

Rob Koelman

Citaat van: Plantoon op oktober 03, 2021, 22:35:31 PMDe vruchten van ringelwikke zijn 1,8–2,5 mm.

Ehh, je bedoelt de zaden? Mijn Heukels (23e druk) vermeld voor de vrucht van ringelwikke afmetingen van 7-11 millimeter...

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

Moeilijk hé!? Tot nu toe hebben veel ervaren flora vrienden meegezocht. Hopelijk vinden we een antwoord.
De vruchten waren op een drooggevallen oever te vinden. Door de recente regen drijven ze nu op het water en worden ze met de wind bij elkaar gedreven aan de rand van de plas. Het zijn er erg veel, dus productie is zeer talrijk. Als je rechtop staat valt het niet eens op, pas als je gaat zitten en op het hele kleine let.

Nu wat ter plekke verzameld voor onderzoek.

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

Nieuwe foto's toegevoegd, het lijken segmenten van een vrucht, met een centrale stijl... watercrassula?

Martijn van Sluijs

Vriendelijke groeten,
Martijn

BartAbc

vruchten / zaden van zannichellia misschien?

vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Citaat van: Martijn van Sluijs op oktober 05, 2021, 20:31:55 PM
Het zijn ephippiums (ephippia??) van watervlooien denk ik. Misschien eens vragen bij Geleedpotigen (overig)?

Wat grappig, ik was niet op het idee gekomen dat het niet plantaardig zou kunnen zijn.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Idd- nóg betere optie [ ik had de link niet geopend...].  :duim:
En nóg moeilijker om op te kweken...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Oei, er zal wel een hoop pfas/andere smerige stof in het water gezeten hebben als de watervlooien zo massaal het loodje gelegd hebben....
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

O nee, het kan ook een seizoenseffect zijn als ik het goed begrijp...
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rob Koelman

Citaat van: Datura op oktober 06, 2021, 17:04:55 PMO nee, het kan ook een seizoenseffect zijn als ik het goed begrijp...

Is idd een normaal verschijnsel. Deze 'eipakketjes' zijn bedoelt om minder gunstige perioden (winter!) te overleven.

Plantoon

Eh ja Rob, ik bedoelde idd de zaden ipv de vruchten.