Peziza badia

Gestart door William de Jong, oktober 02, 2021, 19:59:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Dag,

Als ik ga sleutelen kom ik uit op Peziza badia. Is dat een correcte determinatie?

Op vochtige zandgrond, onder beuk. Ascus J+. Sporen 16,2 - 17,2 x 8,8 - 9,8 µm; geornamenteerd met een 'broken reticulum'.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/226787862/.
1 Bruine bekerzwam - Peziza badia microscopisch onderzocht
datum: 2021-10-02
locatie: Renkum - Renkums Beekdal - Midden (GE)

foto's:













Groeten, William de Jong

wimperzwam

Lijkt er sterk op, sporenornamentatie moet echter in katoenblauw-melkzuur veel beter zichtbaar gemaakt kunnen worden.

Mvgr.,
Henk Huijser.

William de Jong

Bedankt voor je reactie Henk.
Je opmerking over katoenblauw-melkzuur beaam ik volledig. Ik snap niet zo goed waardoor dit (al vaker) niet zo goed lukt met katoenblauw.
Maar volgens mij is wat ik heb ook alleen katoenblauw, en niet katoenblauw-melkzuur, zou dat het kunnen verklaren?
Dan moet ik dus ook een flesje melkzuur kopen en dat samen gebruiken in het preparaat?

Groeten, William de Jong

William de Jong

Ik zie nu dat ik toch gewoon katoenblauw-melkzuur heb (0,3% katoenblauw in 80% melkzuur).
Wat ik dan niet snap is dat ik de ornamentatie van sporen meestal beter zie zonder deze kleuring dan met...

Groeten, William de Jong

wimperzwam

Verwarm je het preparaat ook?

Mvgr.,
Henk Huijser.

William de Jong

Ik heb dat nog nooit gedaan, maar ik lees nu op allesoverpaddenstoelen.nl dat dit bij katoenblauw nodig is (of 24 uur wachten tot de kleurstof is ingewerkt). Hoe pak jij dit verwarmen meestal aan Henk?

Groeten, William de Jong

wimperzwam

Ik wacht vaak een of twee dagen als er geen haast bij is. Voor het geval het resultaat mij nog niet bevalt, heb ik ook een kleine brander met katoentje en alcohol (gebruik ik nooit meer), ook gewone aansteker gebruikt. Tegenwoordig steek ik meestal het gasvlammetje van het fornuis aan. Wat je ook kiest altijd objectglas een paar cm boven de vlam houden en heen en weer bewegen voor gelijkmatige verwarming. Je wilt natuurlijk niet dat met die blauwe troep het objectglas springt. Nooit zo heet stoken dat het preparaat gaat koken. Even de onderkant van het objectglas met de handpalm voelen of het al heet aanvoelt. Is dat het geval dan laten afkoelen en bekijken. Oefening baart altijd kunst.

Mvgr.,
Henk Huijser.

William de Jong

Bedankt voor de duidelijke toelichting!

Groeten, William de Jong

William de Jong

Een paar keer voor een paar seconden met een aansteker eronder geeft dit resultaat:


Dat ziet er een stuk beter uit.  ;D
Nogmaals bedankt, Henk!

Groeten, William de Jong

wimperzwam

Zo hoeven we nauwelijks meer te twijfelen aan P. badia.

Mvgr.,
Henk Huijser.