Wilde kat bossen Bulgarije.

Gestart door rikk, oktober 02, 2021, 15:13:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

rikk

Bij deze twee vermoed ik dat het wilde katten zijn. Kan iemand dat bevestigen?

Het was allebei ver weg, dus de foto's zijn jammer genoeg onscherp.
Bij de bovenste zag ik, toen hij wegrende, de dikke staart. Maar daar heb ik geen foto van.

De onderste dook net de berm in toen ik afdrukte. Daar staat niet de kop, maar juist wel de staart op.

Wie kan me helpen?

vriendelijke groet, Rik
Rik

rikk

Geen zoogdier-deskundige die kan zeggen of het wel of niet wilde kat is?

Of geven de foto's gewoon te weinig informatie?
Rik

Rob Koelman

Volgens mij inderdaad wilde kat. In ieder geval qua 'jizz'. Helaas zijn niet alle onderscheidende details met huiskat duidelijk zichtbaar, daarvoor zijn de foto's net te vaag.

Voer je de waarneming ook nog even in?
Met vriendelijke groet, Rob

rikk

Bedankt voor je reactie, Rob!

De onderste kat heb ik al ingevoerd. De bovenste laat ik maar zitten. (Van die heb ik de ObsMapp-locatie al tijdens mijn vakantie gewist, al weet ik nog wel waar het is. Leek me zonder staart op de foto niet zo zinvol om in te voeren.)

Ik kwam op mijn vakantie natuurlijk ook wel verwilderde en in de natuur rondlopende huiskatten tegen. Maar deze twee vielen me ook op door hun schuwe gedrag. Sommige huiskatten kunnen best schichtig zijn, maar dit was allebei de keren echt op heel grote afstand, 200 meter. Alleen met verrekijker waren ze duidelijk te bekijken. Zodra ze door hadden dat ik ze in de gaten had, vluchtten ze al.
Rik

tekenaar

die onderste zou ik rustig een zekere wilde kat van maken. Staart en totaalbeeld zijn wat mij betreft doorslaggevend.

Bij de bovenste zijn kenmerken welliswaar niet te zien, maar de totaalindruk is wel degelijk wilde kat en geen huiskat. Als het mijn waarneming was, zou ik die ook rustig als een zekere wilde kat invoeren.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

rikk

Rik