Een kritische vraag: de VOFF is een commerciele organisatie, waar waarnemers dus belangeloos data aan lijken te gaan leveren
De VOFF is het samenwerkingsverband van alle PGO's. Dit is het doel:
De Stichting VeldOnderzoek Flora en Fauna is een koepelorganisatie voor Particuliere Gegevensbeherende Organisaties (PGO’s). Zij richt zich op de ondersteuning van de kerntaken van de PGO’s, dat wil zeggen het verzamelen en beheren van gegevens, ondersteuning van de vrijwilligersnetwerken en verbetering van de informatie-infrastructuur.
Zij verkoopt dus zelf geen data, dat gebeurd door het Natuurloket, of door de PGO's zelf. De VOFF behartigt namens de PGO's de gezamenlijke belangen, zoals in dit geval de contacten met waarneming.nl.
In de afgelopen jaren heeft waarneming.nl / Stichting Natuurinformatie met het merendeel van de PGO's een vorm van samenwerking opgebouwd. Met sommige
PGO's zijn er goede contacten, en met andere wat minder goede. Sommige PGO's maken gebruik van onze waarnemingen, en andere niet. Doordat we nu een rechtstreeks samenwerkingscontract hebben getekend, waar alle PGO's mee hebben ingestemd, is het voor ons veel makkelijker om samen met de PGO's nieuwe initatieven te ontwikkelen. Hierbij moet je denken aan een gezamenlijk natuurforum, validatie, en op termijn misschien informatie over het determineren van soorten. De overeenkomst is niet meer dan een erkenning van elkaars bestaan, en is de basis waaruit we verder gaan werken.
Of, in andere woorden, het echte werk moet nog beginnen. Alles vanuit het belang van de waarnemer, zodat hij/zij niet dubbel hoeft in te voeren, en zelf kan kiezen op welke manier haar/zijn gegevens gebruikt worden.
De NDFF is weer iets anders. De overheid heeft een Gegevensautoriteit Natuur opgericht. Deze 'autoriteit" moet gaan beoordelen welke gegevens wel, en welke niet tijdens een rechtzaak mogen worden gebruikt. Dit alles natuurlijk als reactie op alle Korenwolven, Rugstreeppadden en Zeggekorfslakken die in de laatste jaren heel wat bouwprojecten hebben stilgezet. Deze autoriteit moet wel "iets" gaan beoordelen, en dat iets moet de Nationale Database Flora en Fauna worden. Het is de bedoeling dat deze NDFF ergens rond 2011 klaar is.
In de NDFF moeten alle natuurgegevens zoals verzameld door PGO's, provincies, terreinbeheerders etc terecht komen. Als een waarneming niet in de NDFF terecht komt, bestaat hij voor de overheid niet. Waarneming.nl vindt het belangrijk dat waarnemers beschermde soorten kunnen melden, zodat de overheid hier bij het verlenen van een vergunning rekening mee kan houden. Om deze reden doen we mee met de NDFF. Als waarnemer kan je er voor kiezen om je gegevens niet aan de NDFF ter beschikking te stellen. Maar dan hoeft de overheid ook geen rekening te houden met je waargenomen Zandhagedis, en kan het vakantiepark gewoon worden aangelegd.
En ja, de NDFF gaat waarschijnlijk geld vragen aan gebruikers van gegevens. Ze moeten immers ergens van bestaan. Als waarnemer sta je dan voor een dilemma: stel ik mijn gegevens ter beschikkking aan de NDFF, zodat de natuur beschermt wordt, of doe ik dat niet, zodat niemand geld krijgt voor mijn waarneming ? De keuze is aan de waarnemer.