Gerrit je bedoelt de PGO's die de waarnemingen ophalen? Dat is geen keuze van de waarnemer. Er zijn ook PGO's die de waarnemingen wel willen ontvangen maar dan moet ik mijn waarnemingen persoonlijk met een bestand, dat ik uit deze database haal, inleveren.
... over de helft van het aantal PGO's ...
Langzaamaan dan breekt het lijntje niet was een gezegde uit mijn kindertijd
Corry,
Nee, ik bedoel, dat de waarnemer kan kiezen uit drie opties als het om het al dan niet aanbieden van zijn waarnemingen (en foto's) aan de bij de VOFF aangesloten PGO's en het doorspelen van zijn invoer naar de NDFF en/of andere (commerciële) organisaties gaat, waarbij zijn data wel of niet door anderen zijn in te zien :
- rechtstreeks aan een afzonderlijke PGO via een bestand, dat je download (SPOT, Ecogrid), waarbij de waarnemingen niet door anderen zijn in te zien, tevens bij het CBS (kunnen) worden opgeslagen, de verantwoordelijkheid voor de toetsing van de betrouwbaarheid van de data bij de PGO ligt en het aan een PGO (WetCie) is om te besluiten aan wie de data al dan niet tegen een financiële vergoeding en al dan niet met professionele ondersteuning (data-analyse en interpretatie) worden geleverd.
- via een persoonlijke database bij
www.waarneming.nl, die door iedereen is in te zien, waardoor schending van het copyright op de gegevens en foto's mogelijk wordt, waarbij de waarnemer bepaalt of zijn data door de zes PGO's, die een overeenkomst met waarneming. nl zijn aangegaan, mogen worden opgehaald en het vervolgens aan de zes PGO's is om te bepalen of en hoe de betrouwbaarheid van de data wordt getoetst en wat er al dan niet tegen een financiële vergoeding met de waarnemingen gebeurt. Voor actuele ontwikkelingen, zie :
KNNV en
mijn bericht van 6 maart .
- aan alle PGO's via een persoonlijke database bij
www.telmee.nl, die niet door anderen is in te zien, waarbij elke PGO zijn eigen beleid ten aanzien van het toetsen van de betrouwbaarheid van de waarnemingen voert en bepaalt wie al dan niet tegen een financiële vergoeding over de data kan beschikken.
Waar ik vandaan kom noemen ze dat "hennug an"

, we wachten af of en hoe zich de relatie met de resterende PGO's (NMV, BLWG, Tinea, Anemoon), die aanzienlijk meer dan de helft van de in Nederland voorkomende flora en fauna vertegenwoordigen, en waarneming.nl (alsnog) ontwikkelt.