Cirsium heterophyllum: welke soort kan dit zijn?

Gestart door waterland01, september 28, 2021, 21:49:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

waterland01

In een oude flora van Groningen (1825) wordt Cirsium heterophyllum vermeld, die ook in de flora van van Hall als zodanig voorkomt. Hij werd in het Nederlands toen ''ongelijkbladige vederdistel'' genoemd. Welke soort werd hieronder verstaan, want de ''echte'' Cirsium heterophyllum is een arctische soort, die niet in ons land voorkomt. Ik dacht even aan C. dissectum, maar die werd toen C. anglicum genoemd. De groeiplaatsen zijn vochtig, zoals het Onland bij Haren. Wie heeft een vermoeden wat hiermee bedoeld wordt?

Alvast bedankt,

Henk Timmerman
Henk Timmerman

Martijn van Sluijs

Gezien de huidige verspreiding in Europa (bijvoorbeeld noordelijke helft GB, en nog altijd enkele groeiplaatsen in noord Duitsland), en gezien de toch aanzienlijk lagere gemiddelde temperatuur destijds (plus waarschijnlijk ander landgebruik in het genoemde type gebied) zou ik niet op voorhand de mogelijkheid uitsluiten dat het de 'echte' C. heterophyllum betrof.

Maar ik kan er niet meer over vinden. Er is vast iemand op dit forum die de juiste literatuur in huis heeft om daar uitspraak over te doen (of deze soort mogelijk ooit in NL voorkwam).
Vriendelijke groeten,
Martijn

waterland01

Martijn, daar zat ik ook aan te denken, maar dan is het gek dat de soort niet als zodanig in het Nederlandse herbarium kan worden gevonden. Er wordt in andere vroeg 19e eeuwse flora gesproken over het algemeen voorkomen op bepaalde plekken, dus dan zou je exemplaren verwachten. Sommige vermelde soorten in vroeg 19e eeuwse flora blijven altijd een beetje 'duister', maar deze zou ik toch op de huidige soortnaam moeten terug zien te leiden...
Henk Timmerman