Lastig!... die wapendragers

Gestart door wassenaarmark, september 26, 2021, 20:22:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

wassenaarmark

Kunnen jullie mij helpen. Ik zie nu al een paar weken de rupsen van de wapendrager, maar welke zijn het toch. Hier dus meerdere waarnemingen. Welke is de donkere en welke is de bruine?








A.Vijge

Beste Mark,

Vergelijkend met de foto's van de vlindersite zou ik zeggen :
bovenste 2 foto's Bruine wapendrager
onderste 2 foto's Kleine wapendrager.

mvrgr, Ati

wassenaarmark

Hoi Ati,

ik zat tussen de donkere en bruine te zoeken, maar jouw voorstel over de kleine kan ik begrijpen. Dank je wel

Rayan Majoor

De kleine wapendrager heeft een duidelijk wit vlekje aan beide kanten van de zwarte vlek op de rug. Die zit hier dus niet tussen.
De bruine en de donkere wapendrager zijn uit elkaar te houden omdat ze respectievelijk één en twee pinacula binnen de zwarte vlek op de rug hebben liggen. Daarvoor zijn dus eigenlijk foto's met wat meer detail (of in ieder geval meer bijgesneden foto's) voor nodig.
Als ik op basis van deze foto's zou moeten gokken (let op: dit is dus geen zekere determinatie, puur wat ik vermoed op basis van de vorm en breedte van de vlek) zou ik ze allebei als donkere wapendrager determineren, maar dat zou weer de minder waarschijnlijke optie zijn als je kijkt naar de waardplant
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl