Ontsnapte duizendknoop, maar welke?

Gestart door corzonneveld, september 25, 2021, 21:42:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/226330510/.
2 Duizendknoop spec. - Persicaria spec. bloeiend, veldwaarneming
datum: 2021-09-25
locatie: Amsterdam - Rivierenbuurt (NH)

foto's:








Zit ongetwijfeld in de richting van Persicaria, maar of het ook dat geslacht is weet ik niet. Planten ong. 1 m hoog. Tweede exemplaar had er verlepte bladeren, mogelijk was het wat droog.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Plantoon


corzonneveld

Lijkt er in ieder geval sterk op! Staat niet in Heukels, naar ik aanneem dan ook een directe escape
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rob Koelman

Citaat van: Plantoon op september 25, 2021, 22:24:48 PMFagopyrum dibotrys ?

Citaat van: corzonneveld op september 25, 2021, 22:41:45 PMLijkt er in ieder geval sterk op! Staat niet in Heukels, naar ik aanneem dan ook een directe escape

Als F. dibotrys klopt gaat het eerder om gemorst zaad of worteluitlopers dan om verwildering:
Fagopyrum dibotrys, algemeen bekend als Aziatische spinazie of garnalenspinazie, is een meerjarige groente- en sierplant
vrij onbekend, interessant vanwege de late bloei en vooral populair in biologische tuinen...

Bron: https://nl.esdemgarden.com/spinach-asia-fagopyrum-dibotrys-9792
Met vriendelijke groet, Rob

erikberkhof

Vriendelijke groeten, Erik

Plantoon

Mijn suggestie 'F. dibotrys' wegens de ongewone bladvorm van het blad rechtsboven. Ik zie nu dat die ook voorkomt bij F. tataricum (zie hier) en misschien ook bij gewone boekweit maar die ken ik meer met hartvormig blad.
Als bijlage een sleuteltje uit Flora Europaea om F. esculentum te onderscheiden van F. tataricum.

Rien Ondersteijn

De eerst genoemde is een vaste plant. Misschien dat Cor zich op dat gebied nog iets herinnert , nl of de plant bossig was bijv.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Rijkelijk laat (mijn reactie), maar ondertussen staat ie als Boekweit te boek
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.