ik heb geen idee, jullie wel?

Gestart door radjah, september 23, 2021, 18:31:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

radjah

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/226197158/.
1 Zweefvlieg onbekend - Syrphidae indet. larve/nimf
datum: 2021-09-23
locatie: Torhout - Verkaveling Oost (VTHO) (WV)

foto's:




vraat door larve, verstopt onder een bladvouw


weet niet of ik op het juiste forum ben, maar je moet wat als je graag wil weten wat het is. Zwarte els, één larve verstopt onder vouw in de bladrand, die aangevreten lijkt

jck

De beeldherkenning zit hier fout, denk ik. Ik ben zo vrij geweest om je foto te croppen en dan nog een keer "in te voeren" en ik krijg dan 90% kans op een rups van de Berkeneenstart. Die was één van de opties met een heel lage percentage voordat de foto gecropt werd. Een zweefvlieg is het niet.

James

radjah

bedankt, ik heb wat info bekeken en heb de waarneming gewijzigd

gbeersma

En het is natuurlijk meteen een tip van James, het is altijd goed om een foto te croppen (uiteraard vóór het eventueel verkleinen van de gehele foto), ook voor de lezers op het forum zijn er dan meer details zichtbaar.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Beeldherkenning gebruiken is zeker handig, maar altijd goed om dan nog even verder te kijken. Hoe sluit je bijvoorbeeld de bruine eenstaart uit?

In de grote Voogd staat beschreven dat bij de berkeneenstaart de bruine rug duidelijk van de groene flanken gescheiden is door een donkere lijn, welke bij de bruine eenstaart niet duidelijk is. Echter gaan dit soort beschrijvingen over het algemeen over de volgroeide rups en gelden niet altijd voor jongere stadia. Op lepiforum.de staat bijvoorbeeld een jongere rups van de bruine eenstaart die wel die duidelijke donkere grens heeft. En de rups hier op de foto's is ook nog niet in z'n laatste stadium. Bovendien wordt de berkeneenstaart niet zo vaak op els gevonden, en de bruine eenstaart juist wel... en deze rups zit op els.
Kortom, ik durf zelf niet te zeggen welke van de twee het hier is.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

radjah

#5
drepana onbekend of eenstaart onbekend kan ik niet kiezen, maar vanwege de waardplant verander ik de waarneming dan toch maar naar bruine eenstaart, met jouw opmerking er als commentaar aan toegevoegd.

merci