Hoofdmenu

welk spoor?

Gestart door Tom Bosch, september 23, 2021, 10:50:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tom Bosch

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/226171556/.
1 Zoogdier onbekend - Mammalia spec. prenten
datum: 2021-09-19
locatie: Well (Gld) - Uiterwaarden (GE)

foto's:



Vp kleiner dan ap. 15-20 cm uiteen. Sleepspoor. vers spoor, midden op de dag

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Het is maar de vraag of de voorpoten (Vp) hier de kleinste zijn. Ik denk dat het andersom ligt. De documentatie is onvoldoende voor sporen. Meetlat of bijvoorbeeld een creditkaart ontbreekt waardoor er geen duidelijkheid is over de grootte. De foto's tonen ook te weinig van het spoorverloop om goed te kunnen zien wat er hier aan de hand is. Mijn inschatting is dat dit sporen zijn van een (kleine?) hond die met een stok in de bek heeft lopen dollen.
Peter Venema

Rob Koelman

Hond heb ik ook overwogen.

Te zien is is echter dat van de kleine prenten alleen de nagels en (een deel van) de voorste teenkussens zijn afgedrukt. Dat is m.i. typisch voor haas/konijn (ik ken het tenminste niet van hond)...
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Rob Koelman op september 29, 2021, 19:53:14 PM
Hond heb ik ook overwogen.

Te zien is is echter dat van de kleine prenten alleen de nagels en (een deel van) de voorste teenkussens zijn afgedrukt. Dat is m.i. typisch voor haas/konijn (ik ken het tenminste niet van hond)...
Het is sowieso een a-typisch spoor waarbij het dier niet in normale balans heeft gelopen. Ik denk dat dat komt door gesleep met een stok. De twee middentenen met nagelafdrukken staan netjes parallel aan elkaar. Bij haas en konijn staan die altijd wat scheef.
Peter Venema