Zonnedauw vegetatieve kenmerken

Gestart door Willemien Troelstra, september 22, 2021, 15:36:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willemien Troelstra

Ik schreef Leni Duistermaat:

In de Heukels begint de sleutel voor Drosera (p. 536) met de bloeiwijze en vruchten.
Dat is wat mij betreft jammer omdat bladeren altijd aanwezig zijn en ook goed houvast bieden om Kleine, Ronde en Lange te onderscheiden:


  • de bladsteel van Kleine is rond tot ovaal en kaal.
  • de bladsteel van Ronde is afgeplat en behaard.
  • de bladsteel van Lange is afgeplat en kaal.

De beharing wordt wel in de soortomschrijving genoemd, die doorsnede van de bladstelen niet.
De vorm van de bladschijf is natuurlijk ook verschillend, maar in het vroegste stadium zijn ze allemaal min of meer rond, dus lastiger te gebruiken.

In Plant Crib 1998 p. 106/107 worden de drie Drosera soorten uitgesleuteld (inclusief twee hybrides) waarbij die bladsteelkenmerken ook worden gebruikt, maar die sleutel gebruikt in het veel verschilkenmerken tegelijk inclusief de geknikt opstijgende/rechte bloeistengel waarvan ze zelf in een voetnoot opmerken dat dat wel eens mis gaat. Ik verwacht dat het in de Heukels compacter moet en dus een keus gemaakt moet worden in de kenmerken.
==========================
Leni reageerde daarop dat ze het interessant vond maar vond dat het kenmerk van de afgeplatte stengel versus ronde/ovale stengel bijna nergens wordt genoemd, ook niet in de vegetative key. Dat roept de vraag op of het wel een betrouwbaar kenmerk is.

"Dank voor het aanreiken van kenmerken om Drosera ook vegetatief te kunnen determineren. In elk geval lijkt het handig om D. rotundifolia op basis van de beharing van de bladsteel eerst uit te sleutelen. Een kenmerk dat altijd zichtbaar is verdient inderdaad voorkeur! Een waarschuwing bij de vorm van e bloemsteel is ook op zijn plaats.
Het kenmerk van de doorsnede van de bladsteel zou een heel mooi aanvullend kenmerk kunnen zijn. Ik durf het echter niet zomaar over te nemen omdat zowel Stace (ed. 1, 3 en 4; 2 heb ik niet staan), Flora gallica en Rothmaler ed. 21 als twee vegetatieve sleutels (Vegetative Key; Flora vegetativa ed.1&2) het kenmerk niet noemen. Ik weet niet of dat is omdat het kenmerk onbetrouwbaar is, of omdat het een kenmerk is dat alleen in het veld te zien is en niet aan herbariummateriaal. Ik kan mij ook voorstellen dat ovaal (D. intermedia) vs afgeplat (D. rotundifolia en anglica) lastig te beoordelen is. Kortom, ik zou graag op wat uitgebreidere schaal willen kijken of het kenmerk echt betrouwbaar en makkelijk bruikbaar is."
===============

Daarom de vraag of jullie deze vegetatieve kenmerken van de bladstelen van Drosera gebruiken en of dat goed werkt/betrouwbaar is met name wat betreft de vorm (rond/afgeplat) van de bladsteel. (De beharing is een bekend kenmerk, is alleen niet goed te beoordelen als een plant nat is).



groet, Willemien Troelstra

Datura

Hoi Willemien,

Ik heb eigenlijk nooit op de vorm van de bladsteel gelet bij Drosera omdat eigenlijk altijd het onderscheid wel te maken is, ook bij zeer jonge plantjes. Wat ik zelf aanhoudt is dat bij D. rotundifolia de hoek tussen bladschijf en bladsteel vrij abrupt 90 graden is, terwijl dit bij D. intermedia geleidelijker is, en dat dit ook bij zeer jonge plantjes al zo is. Mijn ervaring is dat het bij twijfel eigenlijk altijd intermedia is  :angel: (die inderdaad in jong stadium een ronde bladschijf heeft, maar die gaat dus wel geleidelijk over in de bladsteel). Dit getypt hebbende: Ik heb gisteren met dit topic in het achterhoofd even naar Ronde zonnedauw in alle stadia gekeken en inderdaad zijn ook bij heel jonge plantjes de bladstelen al duidelijk afgeplat. Ik denk dus dat dit ook een goed kenmerk is.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

peterv

Citaat van: Willemien Troelstra op september 22, 2021, 15:36:17 PM
Ik weet niet of dat is omdat het kenmerk onbetrouwbaar is, of omdat het een kenmerk is dat alleen in het veld te zien is en niet aan herbariummateriaal.
Dat lijkt me een goede verklaring. Soortbeschrijvingen en sleutels zijn in het verleden eigenlijk altijd op basis van herbariummateriaal gemaakt. Dan is alles plat.
Peter Venema

Datura

Het lijkt me ook vreselijk om herbariumonderzoek naar Poa compressa te doen :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nielseimers

Niet alleen Plat beemdgras bleek een ernstig overdreven beschrijving te hebben :rolleye: Ook Plat blaasjeskruid, Plat fonteinkruid, Plat handjesgras, Platte bies, Platte rus en zelfs Plataan bleken er in het veld heel anders uit te zien ;D

Rien Ondersteijn

Lastig te onderzoeken ja .
[en hoe zouden ze Platycodon plat hebben gekregen  :huh: ]
Groene groe[n]tjes.Rien.