Huiszwaluwen op een schip.

Gestart door Albert de Jong, mei 22, 2008, 11:55:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

Albert de Jong

Dag allen,

Vanmorgen werd ik gebeld door een bekende van me die op zijn schip -dat al enkele weken voor anker ligt-  een aantal huiszwaluwnesten heeft.

Over drie weken wil hij weer gaan varen, maar dan zullen de huiszwaluwnesten onherroepelijk verloren gaan.

Weet iemand via welke kanalen je dit probleem op een goede manier kan afhandelen?
Graag inhoudelijke reacties.

Groet.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

wimtegels

#1
Is het wel zo dat die nesten verloren zijn?

Het is denk ik juist wel grappig om te zien wat er gebeurd. Die zwaluwen vliegen sneller als het schip vaart.

Alleen een beetje lastig om de locatie goed in te voeren :unsure:

Ik dacht ooit eens ets gelezen te hebben over vogels die grootgebracht zijn op een varend schip.

Ik zou dus gewoon afwachten wat gebeurd en vragen of de schipper je op de hoogte wil houden. Ik ben wel erg benieuwd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

evertdirks

CiteerDag allen,

Vanmorgen werd ik gebeld door een bekende van me die op zijn schip -dat al enkele weken voor anker ligt-  een aantal huiszwaluwnesten heeft.

Over drie weken wil hij weer gaan varen, maar dan zullen de huiszwaluwnesten onherroepelijk verloren gaan.

Weet iemand via welke kanalen je dit probleem op een goede manier kan afhandelen?
Graag inhoudelijke reacties.

Groet.
over drie weken zijn die nesten wel leeg denk ik

B) evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

wimtegels

ls ze nu jongen hebben wel ja. Dat lijkt me gemakkelijk te checken.

Heb de indruk dat de meeste zwaluwen hier nog geen jongen hebben. Gezien het vliegverkeer richting nest.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

snwja3

Was in Februari/Maart in Costa Rica. Daar gingen we een cruise maken over de rivier in de mangroves. Op de boot had een paartje Mangrovezwaluwen een nest gemaakt. Deze vlogen gedurende de gehele vaart van een paar uur gewoon met de boot mee en bleven tijdens de vaart de jongen gewoon voeren........

Wietze Janse

redmar_woudstra

CiteerWas in Februari/Maart in Costa Rica. Daar gingen we een cruise maken over de rivier in de mangroves. Op de boot had een paartje Mangrovezwaluwen een nest gemaakt. Deze vlogen gedurende de gehele vaart van een paar uur gewoon met de boot mee en bleven tijdens de vaart de jongen gewoon voeren........
Ik had ongeveer hetzelfde in Botswana. White-throated swallows hadden nesten onder onze boot, maar die vlogen gewoon met ons mee gedurende de tocht.
groet,
Redmar

wimtegels

En nu maar afwachten of dat bij ons ook lukt!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

rinsevdvliet

Is 't een binnenvaartschip of gaat ie de zee op? En waar ligt 't schip?

Elwin 29

En ehm..., wat moeten ze eten dan zo op zee?
Met Vriendelijke Groeten,
Elwin Koning

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

logico

CiteerEn ehm..., wat moeten ze eten dan zo op zee?
boven zee vliegen ook wel insecten..
Met vriendelijke groet,
Patrick

Inge van der Wulp

Wel leuk hoor. Misschien voeren ze wel gewoon door. Weg halen lijkt me eigenlijk ook niet echt een optie toch?? (serieuse vraag!) Want wat moet je er dan mee doen?
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

falco

Ooit hebben Roodborsten succesvol gebroed in een trein die dagelijks vele kilometers reed.

Ik zou de nesten zeker laten zitten. Verplaatsen kan niet, dus het enige wat je kunt proberen is gewoon te gaan varen en kijken wat zich afspeelt.

Groet,

Ies
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

wimtegels

Ligt aan de soort en aan het stadium van het nest.

Wet je dat een nest niet kan blijven tot het uitvliegt, dan kun je het nest vaak het beste in een vroeg stadium verstoren.
De oudervogels beginnen dan vaak opnieuw.

Zij de jongen (net) niet vliegvlug dan kun je soms op een beschutte plek in een doos in de buurt zetten. Veel oudervogels zullen hun jongen dan toch verzorgen tot ze vliegvlug zijn. Dit verschijnsel ken ik in ieder geval van steenuilen en huismussen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Albert de Jong

CiteerIs 't een binnenvaartschip of gaat ie de zee op? En waar ligt 't schip?
Het is een binnenvaartschip. En het ligt geloof ik ergens in Noord-Holland. In overleg met de gemeente wordt nu gezocht naar een vervangende broedplek en kunstnesten. Maar dat er oudervogels zijn die gewoon meevliegen, da 's nieuw voor me! Ik zal het even doorgeven, bedankt.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Rinie van Reenen

#15
Bij de schilderbeurt van sluizen in het A'dam-Rijnkanaal trof men ook een serie zwaluwnesten aan. Oplossing: nesten openhalen en jonge zwaluwen naar het asiel. Zie http://www.infrasite.nl/news/news_article....510&language=nl
Groet, Rinie van Reenen

Inge van der Wulp

CiteerBij de schilderbeurt van sluizen in het A'dam-Rijnkanaal trof men ook een serie zwaluwnesten aan. Oplossing: nesten openhalen en jonge zwaluwen naar het asiel. Zie http://www.infrasite.nl/news/news_article....510&language=nl
Ja en dat mag dus niet!! Als wij kauwen eieren aantreffen in een uilen kast is het bij de wet verboden om ze weg te halen. Als de AID daarachter komt staat er een flinke boete op. Ook al gaat het ten koste van het broedsucces van de toch zeldzamere kerkuil. Zwaluwnesten weghalen vanwege schilderwerk is in mijn ogen nog een graadje erger!
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Rinie van Reenen

#17
Citeer
CiteerBij de schilderbeurt van sluizen in het A'dam-Rijnkanaal trof men ook een serie zwaluwnesten aan. Oplossing: nesten openhalen en jonge zwaluwen naar het asiel. Zie http://www.infrasite.nl/news/news_article....510&language=nl
Ja en dat mag dus niet!! Als wij kauwen eieren aantreffen in een uilen kast is het bij de wet verboden om ze weg te halen. Als de AID daarachter komt staat er een flinke boete op. Ook al gaat het ten koste van het broedsucces van de toch zeldzamere kerkuil. Zwaluwnesten weghalen vanwege schilderwerk is in mijn ogen nog een graadje erger!
't Is wel gebeurd in overleg met LNV...

(Van die Kauwennesten: als je niet tegen de AID zegt dat je die kasten gaat controleren, is er toch ook niemand die er weet van heeft dat je op deze manier eieren weghaalt (en daarmee Kerkuilen beschermt)?)
Groet, Rinie van Reenen

Leon Olsthoorn

Citeer(Van die Kauwennesten: als je niet tegen de AID zegt dat je die kasten gaat controleren, is er toch ook niemand die er weet van heeft dat je op deze manier eieren weghaalt (en daarmee Kerkuilen beschermt)?)
(Als je repen chocolade steelt bij Albert Heijn en niemand merkt het zal er ook geen haan naar kraaien, maar daarmee blijft het verboden en blijf je in overtreding)
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Rinie van Reenen

Citeer
Citeer(Van die Kauwennesten: als je niet tegen de AID zegt dat je die kasten gaat controleren, is er toch ook niemand die er weet van heeft dat je op deze manier eieren weghaalt (en daarmee Kerkuilen beschermt)?)
(Als je repen chocolade steelt bij Albert Heijn en niemand merkt het zal er ook geen haan naar kraaien, maar daarmee blijft het verboden en blijf je in overtreding)
(Daar heb je natuurlijk gelijk in. Het is een erg slechte gedachte van me... Maar het is wel enigszins een dilemma, omdat je liever Kerkuilen beschermt dan Kauwen.)
Groet, Rinie van Reenen

Rein Genuït

Op de oude veerboot naar Texel broeden altijd Kauwen en die gingen dan weer eens boodschappen doen in Den Helder en dan weer eens op Texel en tijdens de overtocht gingen ze gewoon door met het aanvoeren van nestmateriaal
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Guus Peterse

Citeer(Als je repen chocolade steelt bij Albert Heijn en niemand merkt het zal er ook geen haan naar kraaien, maar daarmee blijft het verboden en blijf je in overtreding)
Maar nota bene een echte bisschop heeft ooit gezegd dat als je arm bent en honger hebt, je best een brood mag stelen. Waarmee maar gezegd is dat soms de moraal boven de wet gaat. Of dat in het geval van de kerkuilen en de kauwen opgaat, laat ik maar even in het midden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

wimtegels

Citeer
(Daar heb je natuurlijk gelijk in. Het is een erg slechte gedachte van me... Maar het is wel enigszins een dilemma, omdat je liever Kerkuilen beschermt dan Kauwen.)
Ik hoop niet dat een vos op een kerkuil gaat kauwen :lol:

We zien aan de verschillende bijdragen dat we toch echt wel zwervende broedgevallen hebben. Alleen al daarom zou ik nog niets ondernemen.

Let us find out :whistle:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Inge van der Wulp

Citeer
Citeer
Citeer(Van die Kauwennesten: als je niet tegen de AID zegt dat je die kasten gaat controleren, is er toch ook niemand die er weet van heeft dat je op deze manier eieren weghaalt (en daarmee Kerkuilen beschermt)?)
(Als je repen chocolade steelt bij Albert Heijn en niemand merkt het zal er ook geen haan naar kraaien, maar daarmee blijft het verboden en blijf je in overtreding)
(Daar heb je natuurlijk gelijk in. Het is een erg slechte gedachte van me... Maar het is wel enigszins een dilemma, omdat je liever Kerkuilen beschermt dan Kauwen.)
Wij melden nooit van te voren dat we de kasten gaan controleren. Maar als er kauwen in de kast zitten halen we ze nooit weg (Nijlganzen wel maar dat mag ook). Het is bij de wet verboden en wil je als werkgroep en/of organisatie nog iets kunnen bereiken moet je dat soort dingen zeker niet doen. Maar de natuur de natuur laten zijn (we zien vaak dat de KU gaat broeden in de kast nadat de kauwen weg zijn)

Ik zou er in het geval van het schip niets aan doen. Je mag ze bij de wet niet weg halen en uit verschillende verhalen blijkt al dat de vogels soms gewoon mee trekken. Lukt dat niet... tja volgende keer eerder verstoren misschien. (volgens mij mag je voor de wet niet eens weg varen maar dat laat ik nou weer even in het midden)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Alwin

#24
Citeer
Citeer(Van die Kauwennesten: als je niet tegen de AID zegt dat je die kasten gaat controleren, is er toch ook niemand die er weet van heeft dat je op deze manier eieren weghaalt (en daarmee Kerkuilen beschermt)?)
(Als je repen chocolade steelt bij Albert Heijn en niemand merkt het zal er ook geen haan naar kraaien, maar daarmee blijft het verboden en blijf je in overtreding)
Over die haan die "kennelijk" niet kraait wil ik nog wel eens met je discussieren!
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Cygnus

In Estland zijn diverse veerboten met nesten van Huiszwaluwen die elk jaar succesvol zijn. De veerboot die de grootste afstand aflegt maakt een overtocht van anderhalf uur over een afstand van ongeveer 20 kilometer. Ik denk dat de situatie op een binnenvaartschip vergelijkbaar is met deze situatie. Ik denk dat de jongen gewoon zullen kunnen uitvliegen. Dus geen nesten weghalen lijkt mij. Laten zitten van de nesten met (grote) kans op uitvliegen is te prefereren boven de jongen naar het asiel te brengen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

steenl

CiteerLaten zitten van de nesten met (grote) kans op uitvliegen is te prefereren boven de jongen naar het asiel te brengen.

Zo zie ik het ook.
Het is een binnenvaartschip. De Zwaluwen volgen het schip wel.
Komt allemaal goed.
@Albert, kun je ons op de hoogte van het verhaal van deze huiszwaluwen.
Ik (en anderen) zijn erg benieuwd hoe het verder afloopt.

luc.hoogenstein

Klein maar niet onbelangrijk detail: huiszwaluwen hebben meerdere legsels per jaar, en concreet betekent dat dat ze tot en met augustus met jongen kunnen zitten.

De Flora-en-faunawet is in dit geval heel duidelijk: er mogen geen activiteiten of werkzaamheden worden uitgevoerd die leiden tot verstoring of andere vormen van aantasting van beschermde soorten, zoals de Huiszwaluw. Voor de Huiszwaluw geldt ook nog eens dat je een ontheffing van de Flora-en-faunawet moet hebben voor het verwijderen van lege nesten buiten het broedseizoen. Het verplaatsen van een nest uit de omgeving van de soort (wat hier feitelijk gebeurt) zou hieronder verstaan kunnen worden. De situatie met een veerboot lijkt me hier niet op te gaan, omdat deze dieren niet gekozen hebben voor een bewegende boot, maar specifiek voor een stilliggende boot. Dat doen ze niet voor niets.

Met zeggen dat het allemaal goed komt, zoals steenl zegt, komt het dus niet goed. Je moet een ontheffing van de FFW zien te regelen voordat je de trossen los gooit. (en dat duurt wel een paar maanden, oftewel: de boot blijft liggen tot alle huiszwaluwen gevlogen zijn. Helaas voor de schipper)

groet,
Luc

steenl

CiteerJe moet een ontheffing van de FFW zien te regelen voordat je de trossen los gooit. (en dat duurt wel een paar maanden, oftewel: de boot blijft liggen tot alle huiszwaluwen gevlogen zijn. Helaas voor de schipper)

Luc. Dat zegt de wet. Maar wat denk je zelf wat er dan gaat gebeuren?
Paar maanden een boot aan de kant houden is geen optie.
Misschien cru om te zeggen. Maar dit is typisch Nederlands.
Regeltjes bedenken die niet uitvoerbaar zijn.
Ik vind het al super dat de schipper rekeninghoudt met de zwaluwen.
En als ik schipper was zou ik de nesten laten hangen (dus niet verplaatsen!!) en uitvaren. En dan zeg ik dat het wel goed komt.
Zwaluwen volgen de boot wel. Zie ook de voorbeelden die worden gegeven van zwaluwen in andere delen van de wereld.

wimtegels

Stel de schipper mag niet uitvaren,

Wie betaald de schade dan?

Niemand? En als de schipper dan failliet gaat, wie onderhoudt het schip dan voor de zwaluwen?

Nederland op de milimeter
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels