Helina impuncta? —> vermoedelijk H. depuncta

Gestart door A. Swart, september 19, 2021, 15:09:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Swart

Zowel op dit forum als op diptera.info heb ik mij geprobeerd te verdiepen in de onderscheidende kenmerken tussen H. impuncta en H. depuncta maar ik kom er niet uit door te weinig kennis en ervaring met de anatomische terminologie. Ik begrijp dat de plek en het aantal (rijen) haren op het borststuk en de lengte van de haren op de arista belangrijke kenmerken zijn en hoop dat deze duidelijk genoeg op de foto staan?

Vriendelijke groet,

Arjenne

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/225900228/.
1 Helina impuncta imago
datum: 2021-09-18
locatie: Haarlem - Poelpolder - bosaanplant (NH)

foto's:



jck

Onderstaande link is een goede plaats om met de terminologie te oefenen -

http://www.tachinidae.eu/definition/definition.htm

Als je de cursor over de lijst van lichaamsdelen beweegt, zie je ze rood worden op de tekening.

James

A. Swart

Hartelijk dank James voor de tip!!
Dat heeft één en ander zeker verduidelijkt. Ik vraag mij echter nog steeds af of ik de kenmerken juist zie/beoordeel.
Uitgaande van kenmerken die in een eerdere topic genoemd werden door Ramon Verstraaten d.d. 15 oct 2015 (zie screenshot van dat topic), denk ik dat ik inderdaad uitkom op Helina impuncta.
Maar ik begrijp dat dit een lastig te determineren genus is en ik ben onervaren...

Mijn twijfel ligt vooral bij de lengte van de haren op de arista, de kleur van de poten (moet volledig geel zijn maar ik vind de uiteinden best donker) en of ik de setae op het lichaam juist beoordeel. Zo'n beetje alles dus...  ;D

Ik heb wat ik denk te zien aangegeven in bijgevoegde foto. Is het met een meer geoefend oog te zeggen of mijn beoordeling juist is, of dat ik mij hier wellicht volledig vergaloppeer?  :rolleye:

Vriendelijke groet,

Arjenne Swart

RamonVerstraaten

#3
het rijtje haren dat je blauw hebt omcirkeld zijn niet de dorso-centrals, het gaat om het rijtje daar direct boven. Verder zie je dwars over het borststuk (op ongeveer 1/3 vanaf de kop) een lengtegroef lopen, dat is de sutuur. Borstels die vóór die sutuur staan, tellen niet mee. Er zijn dus drie dorso-centrals. De beharing van de arista zou ik lang noemen.

Ik zou hier dus Helina depuncta van maken, maar ik ben zeker geen expert hoor. Ook gewoon een amateur die probeert zich er wat verder in te verdiepen.  :blink:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

A. Swart

Heee wat leuk Ramon dat je zelf reageert. Ik heb je aanwijzingen die je in 2015 gaf erg behulpzaam gevonden dus zeer bedankt daarvoor!
Voorlopig houd ik het dan op Helina depuncta en heb hem ook zo gewijzigd op waarneming.nl.

Vliegelijke groet,

Arjenne Swart 🪰