Hoofdmenu

Bloem in de goot

Gestart door Mosmanneke, september 17, 2021, 18:15:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mosmanneke

Bij een rioolputje stond deze bloem te bloeien. Misschien weet iemand de naam. Ik dacht aan een ganzerik, maar de tekening op de bloem leek me niet des ganzeriks. De onscherpe foto doet er ook geen goed aan.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Martijn van Sluijs

Lijkt mij een Bidens spec. cultivar.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Rob Koelman

#2
Of een 'struikganzerik'? Zijn bekende plantsoenplanten in zowel geel- als witbloeiende vorm.

De witbloeiende is deze: struikganzerik - Dasiphora fruticosa. De naam van de geelbloeiende weet ik zo snel niet.


Edit: gaat bij beide bloemkleuren om dezelfde soort. Zie bijvoorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Struikganzerik
Met vriendelijke groet, Rob

Mosmanneke

Bidens zou heel goed kunnen. In dat geval ga ik er maar niet achteraan, want er zijn enorm veel cultuurvormen van. Daarom kon ik hem als wilde plant ook niet vinden natuurlijk. Kruipganzerik is natuurlijk wel een wilde plant
Maar de donkere tekening op de 5 kroonblaadjes die samen een ring vormen heb ik bij Kruipganzerik nog nooit gezien.
Bedankt.
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Rob Koelman

Citaat van: Mosmanneke op september 17, 2021, 19:16:04 PMBidens zou heel goed kunnen. In dat geval ga ik er maar niet achteraan, want er zijn enorm veel cultuurvormen van. Daarom kon ik hem als wilde plant ook niet vinden natuurlijk. Kruipganzerik is natuurlijk wel een wilde plant
Maar de donkere tekening op de 5 kroonblaadjes die samen een ring vormen heb ik bij Kruipganzerik nog nooit gezien.

Ik schreef in de eerste versie van mijn reactie per ongeluk kruipganzerik. Dat moest natuurlijk struikganzerik zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Uitgaande van een Bidens, dan is Bidens ferulifolia een kandidaat:


Bron: https://www.tuinadvies.nl/plantengids/1224/bidens-ferulifolia
Met vriendelijke groet, Rob

Mosmanneke

Ik ga er helemaal in mee. Maar de vorm met de donkere tekening op elk kroonblad die samen met de donkere tekening op de andere kroonbladen een ring vormen (te zien op de foto bloem in de goot), ben ik nergens tegengekomen. Maar dat zal met zoveel cultuurvormen wel normaal zijn.
Hartelijk dank
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Hannie Luijten

Dit is volgens mij een cultivar van Bidens triplinervia. Die zijn er oa. met donkerder hart.
Groet, Hannie

Mosmanneke

Daar ga ik in mee. Die heeft inderdaad een tekening op de kroonblaadjes die de donkere ringen verklaren.
Bedankt.
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers