Wat een vreemde zwam .....

Gestart door frans weisscher, september 14, 2021, 23:17:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

frans weisscher

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/225591569/.
1 Boomgaardvuurzwam - Phellinus tuberculosus veldwaarneming
datum: 2021-09-14
locatie: Balloërveld - Zuid (DR)

foto's:



Dit rare ding is geen boomgaardvuurzwam. Maar wat kan het dan wel zijn? Het groeit uit de grond onder loofbomen langs een slootje in het Ballooërveld.
Hartelijke groet,
Frans Weisscher

Ismael

Lastig te zien misschien was of harslakzwam of gesteelde lakzwam? Even in de gaten houden, misschien ook nog roodgerande houtzwam...
Groeten Ismaël Wind

frans weisscher

#2
Hartelijk dank voor je suggesties! Dit exemplaar lijkt uit de grond te komen of misschien op een vrijgekomen wortel?. Echt een gek ding.
Hartelijke groet,
Frans Weisscher

paddenstoelenmonster

Hoi Frans, als zelfs Ismael het al niet weet, dan moet het wel heel moeilijk wezen. Als je het zo graag wilt weten, dan is het toch een kleine moeite om er een taartpunt uit te snijden om te kijken of hij porien/lamellen heeft en hoe de structuur etc. is. Ik doe dat heel vaak en het helpt enorm!!
Het is immers net als een appel. Die snijd je toch ook rustig in stukken. Daar gaat de appelboom niet dood van!
Ik herken in dit gedrocht absoluut geen houtzwam. Hooguit zou hij uit een boom gevallen kunnen zijn, want dat gebeurt vaker bij oudere hourtzwammen. Dan worden ze door erg veel vocht een aantasting van het "vlees" te slap en te zwaar.
Ik heb dat 3 jaar geleden meegemaakt met een heel zeldzame anamorfe Zwavelzwam die uit een Eik was komen vallen en die je dan zo op d egrond ziet liggen. Die had ook zo'n gele knol onderaan. Zie bijlagefoto en deze waarneming:https://waarneming.nl/observation/161041788/
Later is hij ook nog verschenen in de rubriek Bijzondere waarnemingen van de NMV.
Maar Ismael en Frans, waarom zou het niet gewoon een gekke vorm wezen van een door schimmel aangetast Eekhoorntjesbrood of een andere boleet? DIe hebben vaak zo'n wit waas deels of zelfs geheel over de zwam.
Het is maar een suggestie.
Hartelijke groet van henk de zwamneus
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

frans weisscher

Dank Henk, voor je uitgebreide reactie! Deze zwam lijkt niet uit de boom gevallen te zijn: hij zit vast op een stevig, zanderig hellinkje. Ik hoop snel nog even te kunnen gaan kijken, gewapend met een taartmes  ;)
Hartelijke groet,
Frans Weisscher

Rob Koelman

Op de eerste foto lijkt er een ondersteboven staande hoed te zien te zijn (linksonder). Als dat klopt zou een zeer zwaar door een andere schimmel aangetaste boleet ook nog een optie kunnen zijn. Die zal dan ondertussen wel volkomen verrot zijn, zodat er weinig meer van over zal zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Ismael

Dat is het waarschijnlijk inderdaad! Een aangetaste boleet, grappig :duim: :rolleye:
Groeten Ismaël Wind

frans weisscher

Heren: dank! Dit lijkt een mooie mooie conclusie voor dit gedrocht  :lol:
Hartelijke groet,
Frans Weisscher

paddenstoelenmonster

Hoi Frans, zo gemakkelijk kom je er toch niet vanaf! Verschiilende specilisten helpen je. Dan mogen we toch tenminste verwachten dat je er nog een keertje langsgaat. Het slagersmes/taartmes (ik doe alles met zo'n uitschuifbaar breekmes als kassakoopje bij de Bouwmarkt) mag je thuislaten, maar je kunt toch best een plaatje maken en ons het resultaat laten zien!
Henk
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: paddenstoelenmonster op september 22, 2021, 13:55:16 PM
Hoi Frans, zo gemakkelijk kom je er toch niet vanaf! Verschiilende specilisten helpen je. Dan mogen we toch tenminste verwachten dat je er nog een keertje langsgaat. Het slagersmes/taartmes (ik doe alles met zo'n uitschuifbaar breekmes als kassakoopje bij de Bouwmarkt) mag je thuislaten, maar je kunt toch best een plaatje maken en ons het resultaat laten zien!
Henk

Strenge meester  ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

frans weisscher

Citaat van: paddenstoelenmonster op september 22, 2021, 13:55:16 PM
Hoi Frans, zo gemakkelijk kom je er toch niet vanaf! Verschiilende specilisten helpen je. Dan mogen we toch tenminste verwachten dat je er nog een keertje langsgaat.....
Dat gaat helaas niet meer lukken: morgen ga ik weg uit Drenthe. Hartelijk dank voor het meedenken heren!
Hartelijke groet,
Frans Weisscher

paddenstoelenmonster

Beste Frans, helaas.... Vakantie ten einde, en nu weer aan het werk. Sterkte toegewenst door deze pensionado. Ik heb alle tijd om overal langs te gaan. Het is mijn nieuwe "werk", maar als je werk je hobby isa, hoef je nooit te werken!
het bosmonster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

frans weisscher

Ik ben ook gepensioneerd Henk  :blink:
Ik ga je nu vanaf de wadden uitdagen met nieuwe monstrositeiten
Hartelijke groet,
Frans Weisscher