Welke paddenstoel?

Gestart door wim veldhuis, september 20, 2021, 19:00:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim veldhuis

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/225997766/.
1 Paddenstoel onbekend - Fungi indet. vruchtlichaam, veldwaarneming
datum: 2021-09-20
locatie: Pijnacker - Polder van Biesland (ZH)

foto's:



p.eenshuistra

Dag Wim, het is in ieder geval een gordijnzwam uit de groep van de klompvoeten (Phlegmacium). Deze gordijnzwammen hebben een plakkerige of slijmige hoed, een droge steel met knol en/of raapvormige voet. Bij gordijnzwammen is het belangrijk dat er ook jonge, verse exemplaren bij staan. Kleur van steel, hoed, lamellen en velum kun je alleen goed aan jonge exemplaren zien. Een doorsnede, waarop de kleur van het vruchtvlees zichtbaar is, helpt ook. Weet je iets over geur, grondsoort en begeleidende bomen? Iets in de buurt van een kleibosgordijnzwam is een mogelijkheid. Groet, Peter
e

wim veldhuis

Goedenavond Peter,
Bedankt voor jouw reactie. Ik ga morgen even terug op zoek naar jonge exemplaren en een doorsnede van het vruchtvlees. De paddenstoelen staan in iedere geval onder eiken.
Groetjes,
Wim

wim veldhuis

Goedemiddag Peter,
Zoals beloofd ben ik terug geweest vanmiddag. De paddenstoelen staan op kleigrond onder gemengde loofbomen(vooral Eiken).
Ik voeg 3 foto's toe. De eerste is een doorsnede van de paddenstoelen die ik gisteren fotografeerde. Het vruchtvlees verkleurde na verloop van enige tijd. De tweede en derde foto zijn van een ander exemplaar met daarnaast een jong exemplaar.
Er staan er overigens vrij veel, de meest al heel lelijk en beschimmeld.
Ik hoop dat ik je hiermee iets help.
Groetjes,
Wim

wim veldhuis

Goede morgen Peter,
Helpen de drie nieuwe foto's niet?
De doorsnede is van de in de waarneming getoonde exemplaar.
De twee andere foto's zijn van een exemplaar dat er bij in de buurt stond. Of is dit soms een andere soort?
Groetjes,
Wim

p.eenshuistra

Determinatie aan de hand van een paar foto's is lastig. Bruine kleibosgordijnzwam is de eerste optie, maar ik vind de knol van de versere exemplaren erg markant en het velum vrij overvloedig. Dat roept twijfel op. Er moeten toch meer forumvolgers zijn die verstand hebben van gordijnzwammen?

wim veldhuis

Bedankt voor jouw reactie. In dit gebiedje heb ik de afgelopen jaren meerdere keren Gordijnzwammen gespot die helaas niet op naam konden worden gebracht aan de hand van mijn foto's. Maar ja je blijft proberen hé ;) ;)
Groetjes, Wim