Enochrus, maar welke?

Gestart door whmvb, september 13, 2021, 20:00:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/225513354/.
1 Enochrus melanocephalus imago
datum: 2021-09-13
locatie: Noorderleech (FR)

foto's:
Wim van Boekel

Ton van Haaren

Lijkt me eerder een Helochares en ik neig sterk naar H.lividus
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

whmvb

Bedankt voor de reactie Ton. Met die lichte poten lijkt me die soort inderdaad waarschijnlijker. Valt hij nog beter te determineren met detailfoto's en/of een tabel ergens?

Wim
Wim van Boekel

Ton van Haaren

de tabel in Drost et al (1992) luidt alsvolgt
labrum en clypeus min of meer eenkleurig geelbruin. Punctering op de dekschilden fijn......H. lividus
labrum zwart. Punctering van de dekschilden grover......2
      Clypeus min of meer eenkleurig rood-bruin. Punctering van de dekschilden zeer grof.....H. obscurus
      Clypeus in het midden (of soms bijna geheel) zwart, langs de zijkanten roodbruin, Punctering van de dekschilden fijn...H. punctatus
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

whmvb

Hoi Ton,

ik heb geprobeerd detailfoto's te maken van de dekschilden en de voorkant van de kop. Erg goed zijn ze niet geworden (niet de goede apparatuur), maar ik hoop dat het lukt om iets meer te zeggen over de soort. De punctering vind ik wel fijn, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. De kleuren van labrum en clypeus kan ik niet direct koppelen aan één van de soorten, maar wellicht kijk ik verkeerd.
Ben benieuwd of jij (of iemand anders) hier iets mee kan.

Wim
Wim van Boekel

Ton van Haaren

Ik denk nog steeds lividus. Jan komt vast wel voorbij om te valideren
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

jan cuppen

Ik denk dat ik een naadstreep zie op de eerste foto zie en dan blijft het een Enochrus. Hij is erg bleek en gezien de plaats van waarneming en biotoop (waarom vult niemand dit tegenwoordig meer in?) denk ik dat het een brakke omgeving betreft betreft. Het zou dan kunnen gaan om Enchrus bicolor. Wel nog met enige onzekerheid.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

whmvb

Hoi Jan,

bedankt voor de reactie. Biotoop was hoge, maar door regen natte, kwelder (zie foto). Ik zet hem op E. bicolor.

Wim
Wim van Boekel

whmvb

Hoi Jan,

ik vond gisteren op een andere plek op de hoge kwelder een stuk of 10 van dezelfde (volgens mij) kevers onder een stuk hout (zie: https://waarneming.nl/observation/226282139/ ). Als ik de foto's bekijk die van de verschillende Enochrus soorten op waarneming.nl te vinden zijn, dan vind ik dat deze toch wel erg veel op E. quadripunctatus lijken. Zou het die soort (ook) kunnen zijn, of komt die helemaal niet voor in brak/zout milieu?

groeten,

Wim
Wim van Boekel

whmvb

Inmiddels zijn de vondsten van beide locaties op soort gedetermineerd door Oscar Vorst van Naturalis. Het blijkt toch om E. bicolor te gaan, zoals Jan al dacht.

Wim
Wim van Boekel

Rayan Majoor

Citaat van: jan cuppen op september 14, 2021, 22:26:17 PM
(...) en biotoop (waarom vult niemand dit tegenwoordig meer in?)

Omdat dat om de een of andere reden geen optie meer is...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl