Pontogammarus robustoides?

Gestart door lupokatja, september 12, 2021, 20:34:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

lupokatja

In de oeverzone van een strang in de Waal-uiterwaarden waar ik verder vooral Dikerogammarus villosus en Gammarus tigrinus aantrof had ik nu deze:





https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/225442295

Korte antennes sluiten m.i. de meeste veel voorkomende soorten uit, maar ik heb geen microscoop dus er zijn geen gedetailleerde fotos van pereiopodes oid. Is de soort op basis van deze foto's met (voldoende) zekerheid te bepalen of zit ik helemaal op het verkeerde pad?

Groeten,

Lützen Portengen

Ton van Haaren

Zou kunnen, maar is daar nog niet van bekend. De korte uropode wijst eerder op Obesogammarus obesus. Wil je hem eventueel opsturen?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

lupokatja

Ik heb je een bericht gestuurd.

Lützen

Ton van Haaren

Blijkbaar worden een PM naar jou geblokkeerd, dus bij deze:
Ik wacht wel af, als je broer hem voor je heeft bekeken. Ik veronderstel dat je mijn determinatiesleutel hebt voor de nederlandse vlokreeften. Anders moet je even googlen naar macrofaunanieuwsmail 121. Gezien de hele korte derde uropode lijkt me O. obesus de meest voor de hand liggende keuze, maar voor de zekerheid moet je nog even kijken naar het basislid van de laatste looppoot. O. obesus wordt voor het eerst beschreven uit NL van het Amsterdams Rijnkanaal bij Nigtevecht (https://www.reabic.net/journals/bir/2016/3/BIR_2016_Boonstra_etal.pdf) maar zover ik weet is ze daarna niet meer gevonden. Mocht het alsnog willen opsturen voor de zekerheid, laat het maar weten via tonvanhaaren@eurofins.com
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

lupokatja

Kon blijkbaar alleen berichten van admins krijgen. Ik neem het op met mijn broer, heb de determinatie voorlopig aangepast. Heb inderdaad jouw determinatiesleutel en die in Eggers & Martens (2001), en ook de gevalsbeschrijvingen van beide soorten. De huidige status van beide soorten is mij echter onduidelijk. Begrijp ik goed dat Obesogammarus obesus naar jouw weten buiten het Amsterdam-Rijnkanaal nog niet is aangetroffen? Geldt dat ook voor Pontogammarus robustoides, dwz niet aangetroffen buiten de lokatie bij Dordrecht?

Groeten,

Lützen

Ton van Haaren

Inderdaad. Obeso is voor zover ik weet alleen bekend van die ene waarneming bij Nigtevecht en Ponto alleen van Dordrecht. Die laatste heeft zich wel meer uitgebreid in dat gebied, maar zover ik weet nog niet bekend buiten de Dordste Biesbosch. Dus als blijkt dat het een van die twee is, dan is dat ver buiten hun bekende verspreidingsgebied
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

lupokatja

Duurt een weekje (of 2) voor ik hem zie, zal de resultaten/fotos daarna hier delen.

Groeten,

Lützen Portengen


aport

#7
Ik hem bekeken en volgens mij is het toch Pontogammarus robustoides.
Hij is nog heel, dus als ik nog wat moet controleren is het nog mogelijk.

https://waarneming.nl/waarneming/view/225950108#

foto's:






Groet,

Arjan Portengen

Ton van Haaren

Het heeft ff geduurd, sorry daarvoor. Maar ik kan er ook niet veel anders van maken dan P. robustoides. In het meest extreme geval is het nog een andere niet inheemse soort (O. crassus), die ook in de Duitse Elbe is waargenomen (en Polen), maar dat verwacht ik niet. Maar voor het zekers moet je even kijken of de basis van een van de eerste antenneleden van de onderste antenne is uitgestulpt of niet. Ik kan dat niet goed beoordelen. Het lijkt me zeker geen O. obesus. Ik stuur even twee tabelletjes mee.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

aport

Ok foto's toegevoegd van

Antenne: weet niet helemaal hoe dat te interpreteren...
Beharing pereiopod 7 (of is dat 5?): beharing op achterrand > 30 dus dat zou moeten kloppen, alleen de haren op het midden van de lob zie ik niet terug op de tekening ??
Beharing op Coaxal plate 1 lijkt me wel OK.

Overigens begint ie wel een beetje uit elkaar te vallen.








Groet, Arjan

Ton van Haaren

#10
Prima foto's van P.robustoides. het eerste zichtbare lid van de onderste antenne (antenne 2) heeft aan de onderzijde een duidelijke punt...dus robustoides. Goede vangst hoor!! De soort was zoals gemeld alleen nog maar bekend van de Dordrecht biesbosch, dus een flinke uitbreiding van zijn areaal. Maat het is op zich meer dan logisch dat ze ook stroomopwaarts voorkomt
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

aport

Super!
En uiteraard dank.

Groet, Arjan