Wespendief, of bestaat er nog een ander soort wespenverslinder?

Gestart door Nijmie, september 12, 2021, 05:18:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nijmie

Vorige week zondag (5 september) was er een wespendief bezig (een wespennest te slopen) in mijn tuin, zo spectaculair dat ik geprobeerd het te filmen en dat is gelukt!
Wel vroeg ik mij af of het mss toch een andere roofvogel is geweest; de tekening van de vogel, met name het zwarte masker rond de ogen, kwam ik nergens op foto's en andere afbeeldingen van wespendieven tegen op internet. Ook vond ik de staart vrij kort, maar ik heb nooit eerder een wespendief gezien en hoopte dat iemand hier misschien de expertise heeft om deze vogel te kunnen herkennen.
Omdat een filmpje plaatsen niet lukt, zet ik hieronder een link naar YouTube, waar je de beelden kunt bekijken.
Ik hoop dat dat is toegestaan...?
https://youtu.be/-UeuyzmL29M

Rick van der Weijde

Gaaf zeg om dat van zo dicht te zien.
Inderdaad een (jonge) Wespendief.
Op de site moeten wel een aantal foto's van vergelijkbare kleden te vinden zijn. Zie bijvoorbeeld:
https://waarneming.nl/observation/199941775/
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

OJGoreng

Dat zwarte masker en de wat kortere staart zijn inderdaad typisch voor juvenielen (volwassen vogels zijn er in september vrijwel niet meer, die zijn al weggetrokken).
Met vriendelijke groet, Zainal

Nijmie

Dank voor jullie reactie en de link naar die waarneming!
Aha, een jong dier nog... En kun je ook nog niet zien of het mannetje of vrouwtje is?

Blijven die jonge dieren dan in Nederland tijdens hun eerste winter, of vertrekken ze wat later dan de oudere vogels zuidwaarts?

OJGoreng

Ze vertrekken een paar weken later en komen pas op zijn vroegst in hun derde jaar terug. 's Winters valt er voor wespendieven hier niets te eten.

Volgens mij is zonder maten te nemen het geslacht nog niet te bepalen op deze leeftijd.

Nijmie

Citaat van: OJGoreng op september 12, 2021, 16:46:04 PM
Ze vertrekken een paar weken later en komen pas op zijn vroegst in hun derde jaar terug. 's Winters valt er voor wespendieven hier niets te eten.

Volgens mij is zonder maten te nemen het geslacht nog niet te bepalen op deze leeftijd.

Ik denk bij trekvogels wss onbewust aan groepsvluchten maar roofvogels zijn natuurlijk eenlingen. Maar ja, zo'n jong dier, die zou je onderweg nog wat begeleiding gunnen he  :-\ ;)
Hoe dan ook, wat een mysterieuze vogel, en door zo'n waarneming in de tuin heb ik daar zomaar een beetje kennis mee mogen maken...

Dank voor je toelichting!

mgieskens

Citaat van: Nijmie op september 12, 2021, 05:18:05 AM
Omdat een filmpje plaatsen niet lukt, zet ik hieronder een link naar YouTube, waar je de beelden kunt bekijken.
Je kunt bij het invoeren van een waarneming ook een link naar een filmpje op youtube opgeven.
Maar zo werkt het ook. Gave opname!
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Citaat van: Nijmie op september 12, 2021, 05:18:05 AMOmdat een filmpje plaatsen niet lukt, zet ik hieronder een link naar YouTube, waar je de beelden kunt bekijken.

Citaat van: mgieskens op september 12, 2021, 17:24:49 PMJe kunt bij het invoeren van een waarneming ook een link naar een filmpje op youtube opgeven. Maar zo werkt het ook. Gave opname!

Maar de waarneming zelf is voor zover te zien nog niet ingevoerd (alleen het bijbehorende filmpje op youtube)...
Met vriendelijke groet, Rob

Nijmie

Citaat van: Rob Koelman op september 12, 2021, 18:46:04 PMMaar de waarneming zelf is voor zover te zien nog niet ingevoerd (alleen het bijbehorende filmpje op youtube)...

Ik begrijp niet wat je bedoelt, Rob  :-\ Het filmpje is toch de waarneming...?
Of bedoel je dat ik op Youtube een beschrijving zou moeten toevoegen?

OJGoreng

Dit forum is onderdeel van een groter geheel, waarneming.nl, waar je waarnemingen in kunt voeren die dan in een grote biodiversiteits-database belanden. De gebruikelijke procedure is dat je eerst de waarneming daar invoert, en dan het forum gebruikt om eventueel hulp bij de determinatie te krijgen.

Nijmie

Citaat van: OJGoreng op september 12, 2021, 22:09:22 PM
Dit forum is onderdeel van een groter geheel, waarneming.nl, waar je waarnemingen in kunt voeren die dan in een grote biodiversiteits-database belanden. De gebruikelijke procedure is dat je eerst de waarneming daar invoert, en dan het forum gebruikt om eventueel hulp bij de determinatie te krijgen.

Ik ben er inmiddels achter gekomen en heb de waarneming ingevoerd, Zainal. Maar de link met dit forum is er nu wss niet omdat ik vice versa heb gecommuniceerd :-[
Dus hierbij de link naar waarneming.nlhttps://waarneming.nl/observation/225455372/

Als het toch nog anders kan of moet, dan hoor ik het graag van jullie.

OJGoreng

Rob Koelman

Je kunt een link naar dit topic (https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,486479) bij de waarneming plaatsen via de knop 'Opties'(rechtsboven bij de waarneming), dan de knop 'bewerk' en tenslotte rechtsonder op de pagina de knop 'Links'.

Is op de (gelukkig nog altijd bestaande) oude website een stuk eenvoudiger. Daar heb je gelijk al een knop 'Externe link toevoegen' en hoef je niet eerst een aantal keer door te klikken...
Met vriendelijke groet, Rob