Trichia? -> Trichia affinis - Bolvormig draadwatje

Gestart door a.klos, september 10, 2021, 17:17:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.klos

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/225279426/.
1 Draadwatje onbekend - Trichia spec.
datum: 2008-09-09
locatie: Zoetermeer - Westerpark (ZH)

Gisteren vond iemand van onze werkgroep tijdens een inventarisatie deze uitgebleekte Oranje dwergmycena.
Toen ik deze bestudeerde zag ik hele kleine (max 1mm) gele bolletjes.
Thuisgekomen heb ik ze onder de microscoop gelegd, geen idee wat het kon zijn.
Zo klein en zo mooi, onder microscoop!
Ik denk hierbij aan een Trichia, maar geen idee of het klopt.

De sporen zijn 8,64mu doorsnede en de dikte van de bruine draden 2 mu.
De bolletjes zaten op zeer vermolmd hout (waarschijnlijk een dikke Populier?).

Het zou leuk zijn als er een naam bij kunnen komen, maar zonder zijn ze ook al erg leuk.

Mvg. Anneke 




foto's:






a.klos

#1
Ondertussen flink aan de slag gegaan met de gegevens (Die Myxomyceten - band 1).

Goed de sporen gemeten en ze blijken een stuk groter te zijn (11,52mu), ze hebben ook een soort 'rokje' en dikke ornamentatie in de vorm van (on-)volledige lijsten.

De breedte van de prachtige gele draden is 6mu of dunner.

Ik kom uit op Trichia affinis.

Mvg. Anneke



Marian Jagers

Hoi Anneke,

Mooi dat je het zelf hebt kunnen oplossen. Het is of T. affinisis of T. persimlis.
Groeten Marian

a.klos

Mooi, dankjewel Marian!

Ben wel nieuwsgierig wat precies het verschil is.

Mvg. Anneke

Marian Jagers

Kennelijk heb ik je aan het twijfelen gebracht Anneke. Je hebt geen boek (pdf van een boek) om de verschillen na te gaan tussen deze twee soorten?

Groeten Marian

a.klos

Ja inderdaad je hebt me aan het twijfelen gebracht, ik ben ik erg van de zekerheid, vandaar.

Ik heb als PDF, Die Myxomyceten en Les Myxomycètes.

Een verschil is de kleur als ze jong zijn, de een bruin, de ander geel. Dit kan ik niet goed beoordelen, want zijn ze jong (ze sporuleren al wel) of zijn ze oud? Bovendien zitten ze in het hout en is de foto gewoon slecht.

Een ander verschil is de ornamentatie (de lijsten). Als ik de voorbeelden zie in Die Myxomyceten, dan zie ik wel verschil, maar op de foto's kan ik dit niet goed interpreteren.

Mijn keus is gevallen op T. affinis omdat ik de sporen van T. persimilis hoekiger en grover vind (marginaal).
   
Ik hoor graag of jij dit ook zo ziet, of een ander idee hebt.

Mvg. Anneke 


Marian Jagers

Met je foto's kan ik eigenlijk nauwelijks iets, te vaag. Ik kan hooguit waarnemen dat de sporen de ornamentatie bevatten zoals bekend van T. affinis, T. persimilis, T. favoginea en T. verrucosa. Gezien je meldt dat de vrl. "bolletjes" zijn (niet gesteeld, niet langwerpig), ga ik er vanuit dat beide laatsten afvallen.
De kleur aan de buitenzijde kan mogelijk donkerder zijn doordat de bolletjes nog vocht bevatten. Kan ik niet beoordelen.
Het hoekiger van de sporen kan komen doordat de sporen in water weleens minder goed opzwellen. Water met een klein beetje zeepsop toegevoegd kan helpen dit probleem op te lossen.

Zoals de sleutels aangegeven zul je het verschil moeten zoeken in de dikte van de elateren, in de aanwezigheid van meer of minder stekels op de elateren en in het verschil in meer of minder aan elkaar geschakeld zijn van de ornamentatie op de sporen.
Als je de soorten niet kent is dit best lastig. 
Groeten Marian

a.klos

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg, er is heel veel nodig om een myxo op naam te brengen merk ik wel.

Toch wel een mooi leermoment voor mij, niet aan beginnen die myxo's!

Dit omdat je niet alles kunt weten van alles zullen we maar zeggen, en ieder zijn specialiteit.

Nogmaals dank en hartelijke groet,

Anneke