Onbekende roofvogels Lefkas Griekenland

Gestart door pdouden, september 10, 2021, 15:13:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

pdouden

Helaas geen betere foto's, maar dit groepje roofvogels boven de berg gespot op het eiland Lefkas, Griekenland.
Deeels viegend op de hellingwind (soarend) van de berg.
Naar mijn waarneming:
Groter dan buizerd en kleiner dan steenarend bv, slankere vleugels dan buizerd.
Speels vlieggedrag (Juv.?) met af en toe uithangende poten waardoor of witte stuit of witte pootbevedering te zien.
Iemand enig idee?

tekenaar

Op grond van totaalindruk lijken me dit steenarenden. Even wachten op er mening van de echte vogelkenners.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pdouden

@Sneeuwgors, bedankt voor het welkom.
Visarenden: daarvan verwacht ik een witte onderkant (beslist niet) en een ''meeuwenknik'' in de vleugel.
Slangenarend: ook hier verwacht ik veel meer wit en minder slanke vleugel. Ik heb meerdere malen slangenarenden gezien en deze gaven een andere indruk.
Opvallend voor mij was de witte broek en vrij slanke staart.
Het kunnen natuurlijk ook nog verschillende soorten onderling zijn:maar hoewel slecht te onderscheiden riepen ze naar elkaar met hetzelfde geluid.(kieuw, kieuw?)
Steenarend heb ik aan gedacht: dan heb ik de broek verward met de staartvlek en ze leken iets kleiner, maar ik kan makkelijk door de hoogte een inschattingsfout van de grootte gemaakt hebben.
(ook de andere kant op natuurlijk) ook lijkt mij bij een steenarend de vleugelpunt meer rechthoekig en met wijdere en lossere vingers.


pdouden

Weer eens met een frisse blik gekeken en ben er steeds meer van overtuigd dat het om twee verschillende soorten gaat.
Ik denk nu een (onvriendelijke) interactie te zien tussen twee slangenarenden en een steenarend?

Steenarend door de vrij hoge slankheid (8) van de vleugel.
Slangenarenden : silouet kan kloppen en het tegenlicht kan het wit gecamoufleerd hebben.
Kan iemand zich hierin vinden?

frankneijts

Nee, want het zien 3 Slangenarenden. De vogels lijken ca. even groot ondanks de duidelijk verschillende houdingen terwijl Steenarend veel groter is dan Slangenarend.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'