Snortikker?

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, september 08, 2021, 16:53:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

ObsIdentify zegt dat dit een snortikker is. Is dat ongefundeerd optimisme of is dat echt waar?

Waarneming: https://waarneming.nl/observation/225114253/.

datum: 2021-09-08
locatie: Otterlo - De Zanding (GE)

foto's:

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Wim Bakker

"NIA beeldherkenning is het met je determinatie eens: Snortikker - Chorthippus mollis (65.6%)!"

Maar 65.6% is bij lange na niet genoeg voor optimisme...

Sowieso kunnen de soorten uit de biguttulus-groep verreweg het beste worden onderscheiden aan de hand van hun zang.

Vandaar de volgende vraag: heb je 'm horen zingen?  :angel:
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Menko Vlaardingerbroek

#2
Helaas niet. Hij zat heel stil op een takje (te wachten tot ik weer weg zou gaan, denk ik). Ik zal de soort aanpassen.

Mijn ervaring is dat je ze meestal ziet en niet hoort of hoort en niet ziet, maar zelden beide.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Wim Bakker

Het lijkt mij een bruine sprinkhaan. Lange vleugel met smal costaal- en subcostaalveld...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Menko Vlaardingerbroek

Ik moest even zoeken: het costaalveld is het voorste deel van de (voor)vleugel -> op mijn foto het meest linkse deel (waar het zwarte blokje getekend is), en het subcostaalveld is de rij cellen daar direct achter?

Kan ik ergens een handig schema van deze (en andere) termen voor de beschrijving van een sprinkhaan vinden?
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek


Menko Vlaardingerbroek

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek