Mooie bijenwolf. Toch?

Gestart door frans weisscher, september 04, 2021, 20:43:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

frans weisscher

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/224512862/.
1 Bijenwolf - Philanthus triangulum imago, nest, gezien
datum: 2021-09-01
locatie: Veluwezoom - Herikhuizerveld (GE)

foto's:





None
Hartelijke groet,
Frans Weisscher

Olger Krischan

Hallo Frans,

lijkt mij correct, twee vrouwtjes.

Foto 1 t/m 3 = exemplaar 1 (waarschijnlijk hetzelfde exemplaar, alle met honingbij)
Foto 4 = exemplaar 2 (ontbrekende gele streep op achterzijde borststuk, metanotum en gele voorpoten)

- Binnenrand vd ogen laten een vage inbochting zien door onscherpte (foto 1,2,4), foto 4 nog iets meer van de scherpe inbochting die de ogen daar hebben.
- Rode vlek achter oog op slaap is zichtbaar (foto 1, 4)
- geen pygidium (foto 4)
- propodeum dicht gepuncteerd (foto 4) en behaard (foto 2,4)
- vleugeladering komt overeen, vorm submarginaal cellen 2 en 3 en teruglopende ader 1 eindigt in submarginaal cel 2, teruglopende ader 2 in sm cel 3 (foto 4)

mvg,
Olger

frans weisscher

Hallo Olger,
Hartelijk dank voor je snelle reactie en je uitgebreide en leerzame informatie. Blij mee! Dit zijn idd 2 exemplaren.
Mooie website https://kerfdier.nl/10764/ met duidelijke foto's !
Hartelijke groet,
Frans Weisscher

Olger Krischan


M.Vullings

#4

Citaat van: frans weisscher op september 05, 2021, 21:11:30 PM
Mooie website https://kerfdier.nl/10764/ met duidelijke foto's !
Zeker een prachtige website, waarvan veel te leren valt. Wij willen ons insectenhotel gaan uitbreiden omdat er soorten in onze tuin voorkomen die we niet terug zien in het bijenhotel tot nu.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Olger Krischan

Dank je wel Margot en Geert!  :duim:

Kijk ook naar de randvoorwaarden zodat het hotel gebruikt gaat worden:
-Bijen maken gebruik van het hotel bij voldoende aanbod van stuifmeel bronnen in de buurt; meer wilde bloemen in de tuin maakt het hotel ook interessanter. Enkele bijen, bijv. Osmia cornuta foerageren weinig lokaal (in mijn tuin vooral nectar verzamelend) maar nestelen wel in het hotel.
-Liefst met ingang op zuiden
-Op 100-150cm hoogte (bulk nestelt op deze hoogte, sommige soorten zitten liever hoger, bijv. Megachile willughbiella)
-De diameter (3-10mm, bulk in 4-6mm) van de nestgang is een ander belangrijk aspect, naast de kwaliteit van het hout (loofboom). Geboorde nestgangen moeten liefst mooi schoon / glad zijn (gebruik scherpe boren), liefst zonder (diepe) barsten.

De bijen trekken parasitaire soorten aan, zoals Gasteruptiidae.

Nestelende graafwespen zijn niet zo snel te vinden in de nestblokken, meestal overnachtende mannetjes.  (Trypoxylon) is niet moeilijk. Ik merk dat de nestblokken steeds interessanter worden voor nestelende vrouwtjes graafwespen naarmate de blokken verouderen en zachter worden waardoor er makkelijker tunnels in het hout geknaagd kunnen worden. Maar deze blokken worden daarentegen steeds minder interessant voor bijen.
Eumeninae blijven bij mij lastig om naar de nestblokken te dirigeren.

Succes met de hotels!
Olger

M.Vullings

Bedankt voor de info Olger, we hebben al een hotel hangen, met de soorten rosse metselbij, tronkenbijen en kleine knotswespen.
In de tuin zien we behangersbij, klokjesbij, klokjesdikpoot, kattenstaartdikpoot, maskerbijen, graafwespen, muurwespen, goudwespen en bijenwolf, maar deze zien we niet in het bijenhotel. Vandaar dat we een nieuw hotel er bij gaan maken met andere materialen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.