Hoofdmenu

Op slot!

Gestart door JoostJ, september 04, 2021, 20:15:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

JoostJ

Op de site vraag ik mij af, hoe, wie, wat en waarom.
Al geruime tijd bezoek ik deze site en ben ook al een paar jaar lid van DLV. Ik zal mijn ervaring posten misschien kan ik er weer normaal mee omgaan.
Er zijn enkele mensen die bergen werk verzetten daarvoor mijn dank heel mooi en bewondering toch verandert de site erg.
Tja dat ik al verschillende jaren uitgeloot ben voor een excursie is jammer . Ondanks mijn schippers achtergrond viel ik steeds buiten het bootje. Zou het aan het bootje liggen en/of de ranglijst.
Ook zijn er koppels die posten op gebieden waar je niet mag komen (vooraanstaande leden) als dan iemand het nut van een telpost ziet en daar vergunning voor aanvraagt en niet krijgt is het erg sneu. Zal ik maar zeggen.
Dan zie je de vliegende kiep. Ze vliegen van plek naar plek om zo snel mogelijk weer op een andere plek te landen en dan trots te zeggen: "Dit was nummer 60." Ik zou zeggen geniet eens.
Dan valt het mij dit jaar op dat er zo veel slotjes achter de foto's staan. Waarom? Bijvoorbeeld een nieuwe deelnemer komt vaak in een natuurgebied maar allemaal slotjes. Gaat zijn zoekgebied uitbreiden en allemaal slotjes bij de foto's. Vergeet niet waar deze site voor bedoeld of begin een eigen site!
Nog een mooi voorbeeld.
De glazenmaker. Iemand post een foto maar met slot dus niemand mag vanwege de rust van de libel en of verboden gebied hier komen. De volgende dagen zie ik meerdere post allemaal op slot. Zou die ene persoon nu steeds maar dezelfde libel fotograferen en posten? Ik denk dat hij steeds meer vriendjes krijgt en een select gezelschap selecteert om deze libel te fotograferen. En de rest? Jammer dan!

Niek Haak

#1
Ik denk dat JoostJ het o.a. over mij heeft dus een korte reactie: ik zet mijn waarnemingen voor één bepaalde glazenmaker momenteel (meestal) op slot omdat het gaat om een heel klein en kwetsbaar gebied en ervaring leert dat het melden van zeldzame soorten met exacte plek daar - en dan met name in de zomervakantie - aanleiding geeft tot een soort toerisme wat m.i. niets te maken heeft met "genieten" en niet bevorderlijk is voor de rust in het gebied. Wie perse die bepaalde glazenmaker daar wil zien kan er gewoon zelf gaan kijken maar moet er iets meer moeite voor doen. Maar waarom dan perse DIE glazenmaker, toch een lijstje of "scoren"? Ik denk dat mijn waarnemingen nuttig zijn voor (sommige) andere waarnemers ondanks het slotje.

En nee, het gaat dus juist NIET om iedere dag dezelfde libel, ik doe daar onderzoek en het gaat bijna iedere dag om andere individuen. De kans dat je die speciale libel daar ziet als je zomaar even langs komt is klein. Er komen bij gunstig weer een paar exemplaren langs per dag, vaak voor korte tijd en daarna trekken ze weer verder.

Ik weet niet waarom andere waarnemers soms een slotje op hun waarneming zetten maar ik denk vaak om vergelijkbare redenen (of soms een gebied wat niet openbaar toegankelijk is).

marcel234


JoostJ

Als het persoonlijk moet zijn zeg ik het wel persoonlijk. Ook weet in dat er veel mensen studies doen. Maar waarom was/is deze site? Ik dacht voor mensen met dezelfde interesses. Ieder doet dat op zijn manier. Dat er in de loop der jaren meer "toeristen" bij komen moet je dan accepteren en niet andere uitsluiten.
Als er een slot is accepteer ik dat. Als ik zie dat er iedere dag meer mensen met een slotje bij komen vind ik dit niet fair.

Dit geeft weer zinloze discussies en niets zegenden posts. Bedankt M. Ik weet ook wel dat er meer mensen (contacten) zijn als je maar bij de juiste kliek hoort en dat sluit dus andere uit.



ArjenDrost †

Vergeet ook niet dat bepaalde soorten automatisch vervaagd worden (zoals bijv. de Noordse Glazenmaker). Dit om het kwetsbare habitat waar deze soort voorkomt te beschermen (kennelijk blijkt het niet voor iedereen mogelijk te zijn zich netjes aan de regels te houden en op de paden te blijven).

Overigens heeft deze site veel doelen, ooit is ze begonnen als digitaal notitieboekje. Het delen van waarnemingen is een mooie bijkomstigheid, maar zou nooit ten koste moeten gaan van de betreffende soort of z'n biotoop.

Groeten, Arjen

AvanderHeijden

Er kunnen een heleboel redenen zijn voor dat slotje. Een kwetsbare soort is 1, bij een paar zeer zeldzame en kwetsbare soorten gaat dat automatisch. Een kwetsbare locatie is 2, vaak vragen de gebiedsbeheerders daarom. Privélocaties (bv tuinen van waarnemers) worden door de waarnemers zelf nogal eens vervaagd. Vervelend als je het gevoel krijgt buiten de boot te vallen (letterlijk of figuurlijk!) De NVL-vaarexcursie naar de Weerribben (Donkere waterjuffer) heeft helaas al 2 jaar helemaal geen doorgang kunnen vinden vanwege Corona en als hij wél plaatsvindt is er geen loting, maar is het een kwestie van wie het eerst komt... Inschrijving zit snel vol meestal dus ik kan alleen adviseren het goed in de gaten te houden en snel aan te melden als je ziet dat dat kan.

Ten slotte lijken waarnemingen met slotje voor andere waarnemers wellicht onzinnig of misschien zelfs egoïstisch maar vergeet niet dat er met de gegevens heel nuttige verspreidings- en trendanalyses worden gedaan door instanties als de Vlinderstichting. Zonder deze gegevens zijn beschermingsmaatregelen van individuele soorten niet mogelijk.

JoostJ

ik begrijp alle goed bedoelde reacties en weet deze ook te respecteren. Ik ken ook de vele redenen waarom het slot er is. Maar lezen is een kunst.
Als er 1 persoon is die iets ontdekt en op slot zet, zelf of automatisch kan ik begrijpen. Ik vind dat als er daarna 10tallen post gedaan worden van het zelfde exemplaar vind ik dit unfair. Of als er iemand in een natuurgebied foto's maakt waar iedereen komt en de gegevens op slot zet. kinderachtig.
Het buiten de boot vallen is gewoon een voorbeeld voor als je niet bij het kleine groepje hoort. ook hier ken ik de redenen.
Jazeker ik maak ook mijn listje en wel met respect voor mens en natuur.

AvanderHeijden

Citaat van: JoostJ op september 08, 2021, 08:53:53 AM
ik begrijp alle goed bedoelde reacties en weet deze ook te respecteren. Ik ken ook de vele redenen waarom het slot er is. Maar lezen is een kunst.
Als er 1 persoon is die iets ontdekt en op slot zet, zelf of automatisch kan ik begrijpen. Ik vind dat als er daarna 10tallen post gedaan worden van het zelfde exemplaar vind ik dit unfair. Of als er iemand in een natuurgebied foto's maakt waar iedereen komt en de gegevens op slot zet. kinderachtig.
Het buiten de boot vallen is gewoon een voorbeeld voor als je niet bij het kleine groepje hoort. ook hier ken ik de redenen.
Jazeker ik maak ook mijn listje en wel met respect voor mens en natuur.

Ik versta de kunst van het lezen best. Als er tientallen posts gedaan worden van hetzelfde exemplaar maar allemaal met slotje dan is de kans groot dat dat slotje er automatisch op komt door de bovengenoemde redenen, dat heeft niks met uitsluiten te maken. Het is dan gewoon niet de bedoeling / wenselijk / legaal dat die vindplaats openbaar wordt gemaakt. Dat dat buiten waarneming.nl wél gebeurt daar hebben wij helaas geen invloed op maar ook dat is nog steeds niet de bedoeling en de mensen die zonder vergunning op dergelijke plaatsen gaan zoeken zijn veelal in overtreding. Vervelend dat je je buitengesloten voelt maar met unfairness of kinderachtigheid van de kant van waarneming.nl heeft het niets te maken. Je kunt hoogstens een heleboel waarnemers verwijten dat ze tóch gaan kijken op plekken waar ze helemaal niet mogen komen.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: JoostJ op september 08, 2021, 08:53:53 AM
ik begrijp alle goed bedoelde reacties en weet deze ook te respecteren. Ik ken ook de vele redenen waarom het slot er is. Maar lezen is een kunst.
Als er 1 persoon is die iets ontdekt en op slot zet, zelf of automatisch kan ik begrijpen. Ik vind dat als er daarna 10tallen post gedaan worden van het zelfde exemplaar vind ik dit unfair. Of als er iemand in een natuurgebied foto's maakt waar iedereen komt en de gegevens op slot zet. kinderachtig.
Het buiten de boot vallen is gewoon een voorbeeld voor als je niet bij het kleine groepje hoort. ook hier ken ik de redenen.
Jazeker ik maak ook mijn listje en wel met respect voor mens en natuur.

En daarnaast kan het natuurlijk voorkomen dat een waarnemer zijn waarneming via ene ander kanaal deelt met een aantal natuurvrienden. Zij gaan dan mogelijk ook kijken. Maar wat is daar unfair aan? Ik kan toch ook geen waarnemingen delen met mensen die ik niet eens ken/of geen contactgegevens van heb?

Waarnemers die in een natuurgebied waarnemingen invoert maar alles voorziet van een slotje zijn niet per definitie kinderachtig. Mogelijk zijn ze daar voor hun werk inventarisaties aan het doen en is het niet de bedoeling dat die gegevens publiekelijk gedeeld worden.

Je zou ook kunnen beargumenteren dat het juist fair is dat ze het slotje erop zetten. Dan kunnen andere waarnemers daar zelf op ontdekkingsreis ;)

Blijft natuurlijk wel staan dat buiten de boot vallen niet een heel prettig gevoel geeft. Je zou waarnemers in je omgeving kunnen benaderen en eens met hen op stap gaan. Je kunt je aansluiten bij een plaatselijke natuurvereniging o.i.d. Of te wel als je er behoefte aan hebt, sluit je aan bij  het kleine groepje...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Weia

Ik zie het probleem niet. Maar ja, ik ga niet op hot spots en dergelijke af.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Naar wat voor soort antwoord ben je op zoek, Joost? Of wil je het vooral even kwijt zonder dat er per se een antwoord nodig is?

marcel234

#11
Citaat van: JoostJ op september 05, 2021, 00:01:26 AM
Dit geeft weer zinloze discussies en niets zegenden posts. Bedankt M.
Jij bent begonnen. Ik lees het verhaal van en luie fotograaf die een foto van een zeldzame libel wil maken en die niet zelf wil zoeken maar op een presenteerblaadje aangereikt wil krijgen. Of dat waar is weet ik niet, maar de lezer zit jouw nietszeggende post opgescheept en moet gissen naar de achtergrond.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: marcel234 op september 10, 2021, 11:10:16 AM
Citaat van: JoostJ op september 05, 2021, 00:01:26 AM
Dit geeft weer zinloze discussies en niets zegenden posts. Bedankt M.
Jij bent begonnen. Ik lees het verhaal van en luie fotograaf die een foto van een zeldzame libel wil maken en die niet zelf wil zoeken maar op een presenteerblaadje aangerijkt wil krijgen. Of dat waar is weet ik niet, maar de lezer zit jouw nietszeggende post opgescheept en moet gissen naar de achtergrond.

Mensen, laten we het beschaaft houden en geen termen als kinderachtig, lui en dergelijke gaan gebruiken.

Joost uit hier een frustratie en het is niet geheel helder met welke bedoeling. Dan kun je aannames gaan doen, met een grote kans dat het niet juist is, waarmee je de sfeer verpest en een discussie op scherp gezet wordt. Dat lijkt mij persoonlijk niet echt wenselijk.

De reactie van Johan lijkt me dan toch wat beter, namelijk gewoon vragen naar de bedoeling van Joost. Als Joost dat zou willen beantwoorden, dan kunnen we hem mogelijk helpen.

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Olt Zult

Het is toch gewoon de keuze van een ieder om zijn waarnemingen op slot te doen of niet? Ben er ook wel op aangesproken door iemand die vond dat ik dan maar moest stoppen met het plaatsen van waarnemingen. Dat mag hij vinden, want in een democratie heb je nu eenmaal duizend-en-een verschillende meningen. Godzijdank!

AvanderHeijden

Citaat van: Olt Zult op september 10, 2021, 11:26:27 AM
Het is toch gewoon de keuze van een ieder om zijn waarnemingen op slot te doen of niet? Ben er ook wel op aangesproken door iemand die vond dat ik dan maar moest stoppen met het plaatsen van waarnemingen. Dat mag hij vinden, want in een democratie heb je nu eenmaal duizend-en-een verschillende meningen. Godzijdank!

Precies. Mensen mogen zich best afvragen waarom je je waarnemingen zou vervagen maar uiteindelijk ben je ze geen uitleg verschuldigd en neem je die beslissing gewoon lekker zelf.  :duim: Dat anderen je waarnemingen dan niet meer kunnen zien wil niet zeggen dat je waarnemingen zinloos zijn of alleen leuk voor jezelf, de data is net zo goed belangrijk.

ArjenDrost †

Citaat van: JohanvantBosch op september 08, 2021, 23:42:48 PM
Naar wat voor soort antwoord ben je op zoek, Joost? Of wil je het vooral even kwijt zonder dat er per se een antwoord nodig is?
Kennelijk dat laatste dus.