Parasitair sluipwespje?

Gestart door OJGoreng, augustus 31, 2021, 00:22:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Hoi,
Dit soort beestjes valt erg buiten mijn expertise, dus hopelijk zit ik hier goed. Eerder dit jaar vielen me plotseling af en toe heel kleine wespjes op, die aangetrokken werden door het licht van mijn computerbeeldscherm. De afgelopen dagen zie ik echter plots een explosie van die beestjes op mijn keukenraam. Ik heb er een aantal in de alcohol gegooid en zojuist zo goed en zo kwaad als het ging van één exemplaar een foto proberen te maken door een oculair van een oude bino.
De wespjes komen in twee versies: ca 1 mm lang en een flink stuk kleiner. Ik neem aan dat dit vrouwtjes resp. mannetjes zijn; het exemplaar op de foto is dan een vrouwtje. De gele poten vallen op, verder lijken de beestjes een metaalglans te hebben.
Een opvallend verschijnsel is dat de kleermotten die me al jaren plagen de laatste tijd dramatisch in aantal zijn afgenomen, zo niet zijn verdwenen. Dat wekt bij mij de hoop dat dit een parasiet van hun rupsen zou kunnen zijn. Aan de andere kant worden mijn balkonplanten door vanalles en nog wat gemineerd, dus als het iets bladwesperigs is zou het me ook niets verbazen.

Is er hier iemand die iets kan met de beroerde foto? Met een richting waar ik het moet zoeken ben ik al behoorlijk gelukkig.
Bij voorbaat dank,
Zainal.

---
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/224359027/.
100 Parasitaire wesp onbekend - Parasitica indet. imago, binnenshuis
datum: 2021-08-30
locatie: Amsterdam - Oost (NH)

foto's:


Met vriendelijke groet, Zainal

paulhoekstra

volgens mij is dit een wesp uit de familie Pteromalidae
groeten,
Paul

OJGoreng

Dank je, Paul! Dan ga ik me daar eens in verdiepen.

Met vriendelijke groet, Zainal