Uitgedroogde bloedzuiger? (Update: nieuwe foto. Platworm?)

Gestart door Simric, augustus 29, 2021, 10:42:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Simric

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/224226684/.
1 Bloedzuiger onbekend - Hirudinea indet. dood
datum: 2021-08-29
locatie: Zeist - Utrechtseweg (UT)

foto's:



Laatst ook een levende zien kruipen op het droge. Helaas geen foto gemaakt. Er is hier geen waterplas in de buurt. Mogelijk ligt er onder de tegels (holle ruimte) water en organisch materiaal.

De levende die ik zag was niet zo rondvormig als de sanguisiga. Ook niet heel duidelijk ringen te zien. Redelijk glad, glanzend zwart en vochtig. ovaalvormig (ipv ronde vorm) met platte onderkant. Het dunste puntje was de voorzijde.
Mvg, R.G.

S.A. Gorter

Is dat niet één van die nieuwe exotische platwormen?   :rolleye:
Zomaar een gedachte ...

Gr. Simon

Ton van Haaren

Ik zie in het voorlijf wel segmentering, dus een Annelida maar verder kom ik ook niet. Zou ook zomaar een regenworm kunnen zijn.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Simric

Dankjulliewel! De levende variant leek verdacht veel op een nieuw guinese landplatworm ( Platydemus manokwari ).
De levende variant leek ook veel meer op een platworm dan een bloedzuiger. Maar dat zegt natuurlijk niet dat dit diezelfde js.


Als ik de volgende keer een levende soort tegenkom dan gaat ie meteen op de foto.
Mvg, R.G.

Simric

Mvg, R.G.

Simric

#5
Nog een foto (onderkant)
Mvg, R.G.

Simric

Iemand enig idee wat dit is? Op de binnenplaats komen er tientallen tevoorschijn wanneer het donker wordt
Mvg, R.G.

Sytske de Waart

Dit is Obama nungara (grote gevlekte landplatworm). Bijzondere vondst: de vierde in Nederland, de tweede buiten een tuincentrum.
Je zegt dat er een heleboel op een binnenplaats rondkruipen, bij de Utrechtseweg in Zeist? Kan ik morgenmiddag komen kijken? (ik woon zelf in Utrecht).

Simric

#8
Citaat van: Sytske de Waart op november 04, 2021, 06:08:35 AM
Dit is Obama nungara (grote gevlekte landplatworm). Bijzondere vondst: de vierde in Nederland, de tweede buiten een tuincentrum.
Je zegt dat er een heleboel op een binnenplaats rondkruipen, bij de Utrechtseweg in Zeist? Kan ik morgenmiddag komen kijken? (ik woon zelf in Utrecht).

Beste Sytske,
bedankt voor het determineren. Ik zal u in een privebericht sturen waar u ze kunt vinden.
's Avonds na 19 u kunt u ze pas zien.
Mvg, R.G.