veemol algemeen??

Gestart door Jeroen Hoek, augustus 28, 2021, 11:01:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Ik zag dat een heleboel sprinkhanen en krekels een nieuwe zeldzaamheidsstatus hebben gekregen.
Bij sommigen vind ik dat volledig terecht, zoals bij de blauwvleugelsprinkhaan, die van zeldzaam naar vrij algemeen is gegaan.
Maar ik zag dat ook de veenmol op vrij algemeen was gezet, is dat wel terecht?
met vriendelijke groet, Jeroen

gbeersma

Ik heb er in mijn omgeving (= Zwolle) nog nooit een gezien of gehoord, maar als ik de kaart bekijk lijkt hij met name in westelijk Nederland zo ongeveer overal voor te komen. Zo'n beslissing tot verandering van de zeldzaamheidsstatus is denk ik vaak lastig. Ik vermoed wel dat degene die dit aangepast heeft in het westen van Nederland woont.  :blink:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

florisbrekelmans

Hoi,

De nieuwe indeling in klassen is gebaseerd op het aantal kilometerhokken waarin een soort is aangetroffen (alleen goedgekeurde waarnemingen!) gedeeld door het aantal onderzochte kilometerhokken in dezelfde periode (21-8-2016 t/m 21-8-2021). Het is daarmee een berekende en niet op gevoel gebaseerde indeling. Het zegt bovendien niets over de dichtheid en spreiding. Die is voor de veenmol vaak laag en regionaal (West-Nederland). De veenmol wordt in deze indeling naar onderen (zeldzamer) en naar boven (algemener) begeleid door respectievelijk zeggedoorntje en gewoon doorntje en boskrekel en boomsprinkhaan. Ik twijfel er overigens niet aan dat het zeggedoorntje in de categorie algemeen thuis hoort, maar de soort wordt vaak niet opgemerkt dus we hebben nog veel 'lege' km-hokken.

Groet,

Floris

gbeersma

Dat wist ik niet, het lijkt me een goede want meetbare methode, al is hij nooit waterdicht.  :duim:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jeroenwillems

Leuk! Word blij van het feit dat de gouden sprinkhaan tegenwoordig vrij algemeen is. Had al een sterk vermoeden dat t goed ging met de soort.

Van de sikkelsprinkhaan was het slechts een kwestie van tijd. Op veel plekken val je er al over.

Jeroen Hoek

#5
en de moerassprinkhaan is op algemeen gezet! Goed om te horen
en het kalkdoorntje is van zeer zeldzaam naar zeldzaam gegaan
met vriendelijke groet, Jeroen

jeroenwillems

Citaat van: Jeroen Hoek op augustus 29, 2021, 00:52:36 AM
en de moerassprinkhaan is op algemeen gezet! Goed om te horen

Ja! Heb even de soorten doorgenomen. Goed en slecht nieuws. De boskrekel is dan weer achteruit gegaan meen ik. Maar dat kan ook komen omdat ie niet zo opvallend is qua geluid en zicht.

gbeersma

Citaat van: jeroenwillems op augustus 29, 2021, 00:58:31 AM
De boskrekel is dan weer achteruit gegaan meen ik. Maar dat kan ook komen omdat ie niet zo opvallend is qua geluid en zicht.

Maar dat was voorheen natuurlijk ook al zo, dus daar zal het niet door komen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jeroenwillems

Citaat van: gbeersma op augustus 29, 2021, 12:08:19 PM
Citaat van: jeroenwillems op augustus 29, 2021, 00:58:31 AM
De boskrekel is dan weer achteruit gegaan meen ik. Maar dat kan ook komen omdat ie niet zo opvallend is qua geluid en zicht.

Maar dat was voorheen natuurlijk ook al zo, dus daar zal het niet door komen.

Dat is natuurlijk ook weer zo.