groepje dansende muggen?

Gestart door Robert Heemskerk, februari 19, 2006, 00:11:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag insektenforum,

vandaag zag ik bij de Ouderkerkerplas bij Amsterdam een groepje dansende muggen.
Mijn eerste van dit jaar.., waarschijnlijk zijn ze wakker geworden door het zonnetje.

Ik ving er één en heb 'm gevangen in een potje.
Later heb ik er een tekening van gemaakt.
De vleugels zijn complex, die heb ik wat vereenvoudigd.

Verder zie ik lange poten, hoge ronde thorax en lange (beetje groen/rode glans) vleugels die reiken tot ver over het lichaam. In de vleugels zie ik wel een paar donkere vlekjes.. De antennes zijn erg dun en bovenop de thorax staan ook twee sprieten met aan elke spriet een donker knopje. Dit heb ik eigenlijk nog nooit gezien!
Achteraan de staart is een tang te zien zoals mannetjes libellen dat hebben.

Is dit een soort mug?, wat voor soort kan dit zijn nu?


groet,  Robert Heemskerk

han.endt

#1
Bij dansende muggen in deze tijd van het jaar moet ik aan wintermuggen (Trichocera) denken. Die sprieten op de thorax kan ik niet plaatsen. Parasieten? Eieren (op een steeltje) van parasieten? Hadden ze dat allemaal?

gardensafari

Bepaalde Chironomidae dansen in de winter. De groen-rode glans past bij deze groep. Maar net als Han kan ik van de steeltjes op de thorax geen chocola maken. Volgens mij is er geen enkele muggengroep die zulke uitwassen op de thorax heeft. Han heeft daarom waarschijnlijk gelijk: eitjes van een parasiet. Die zitten vaak op steeltjes. Helaas weet ik niets van parasieten bij Trichocera / Chironomidae. Eitjes op dergelijke lange steeltjes zouden van een sluipwespje kunnen zijn.... In ieder geval een interessante tekening.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Robert Heemskerk

#3
bedankt Han, Trichocera (wintermuggen), daar lijken ze inderdaad veel op.

en die sprietjes zijn als op deze tekening van een Trichocera;

han.endt

#4
Dat zijn de haltertjes, rudimentaire vleugelstompjes (van het tweede paar vleugels die bij de diptera ontbreken) die als evenwichtsorganen dienen. Te vinden bij alle vliegen en muggen. Staan normaal niet rechtop zoals op jouw tekening.

Robert Heemskerk

#5
bedankt, leuk om te weten over die 'haltertjes'.

Ik heb ze iets te veel omhoog gericht getekend, ze staan meer in het verlengde van het lichaam.
Als ze dood zijn kan dat overigens wel, de richting hoe de halters dan wijzen, hangt dan veelal af van hoe de spieren zijn samengetrokken. Ze kunnen dan soms omhoog staan.
(met dank aan: Paul Beuk | http://www.diptera.info/forum/). En ik hoop dat ik het goed vertaald heb.

groetjes Robert